Chiar dacă de multe ori am fi avut nevoie de așa ceva, capacitățile paranormale ne lipsesc cu desăvârșire la Accountess. Totuși, trebuie să fim clarvăzători pentru clienții noștri, cel puțin în materie de legislație și modul ei de aplicare. Asta pentru că de multe ori în formularea legilor claritatea este o caracteristică rară.
Revenim așadar cu clarificări în ceea ce privește regimul fiscal al sponsorizărilor efectuate începând cu anul 2022. Aici nu avem norme de aplicare și nici o procedură de acordare / plată bine definită, așa că ne-am consultat cu alte organisme profesionale pe acest subiect (CECCAR și experți din Ministerul de Finanțe) și am ajuns la următoarele concluzii:
1. Sponsorizările efectuate în cursul anului 2022 vor urma aceeași procedură ca și în trecut, ținând cont de următoarele aspecte:
- Încheierea unui contract de sponsorizare. Se păstrează condiția ca ONG-ul sau Unitatea de Cult să fie înscrise în Registrul entităților/unităților de cult la data încheierii contractului, https://www.anaf.ro/RegistrulEntitatilorUnitatilorCult/ )
- Plata sponsorizării poate fi efectuată direct către ONG-ul ales, atât prin virament bancar cât și numerar. Ca dată, plata sponsorizării trebuie efectuată până în ultima zi a trimestrului pentru care se dorește deducerea acesteia din impozitul pe profit sau impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
- Noutate: În situația în care la finalul anului se constată faptul că entitatea putea să sponsorizeze o sumă mai mare, potrivit limitelor stabilite de lege, atunci diferența de sponsorizare rămasă neutilizată (chiar și după utilizarea eventualelor sume reprezentând sponsorizări reportate din anii precedenți) se va putea redirecționa din impozitul pe profit sau impozitul pe venit, după caz, în limita valorii astfel calculate, în termen de maximum 6 luni de la data depunerii declaraţiei anuale de impozit pe profit respectiv declarației de impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferentă trimestrului IV 2022.
- Redirecționarea sumelor din impozitul pe profit / impozitul pe venit se face pe baza unui formular de redirecționare (ce urmează a fi stabilit prin Ordin ANAF), formular ce va fi transmis de către companie către autoritatea fiscală.
- Transferul sumei redirecţionate din impozitul pe profit/ impozitul pe venit către ONG-ul ales, revine organului fiscal competent, în baza formularului depus.
2. Ca noutate, sponsorizările efectuate după 1 Ianuarie 2022, respectiv după începerea anului fiscal 2022-2023, nu se vor mai reporta. Mai concret, suma ce depășește plafonul maxim admis de codul fiscal, potrivit limitelor stabilite de lege, va fi considerată în continuare cheltuială nedeductibilă la calculul impozitului pe profit, fără niciun avantaj suplimentar.
3. Se continuă reportarea până în anul 2028 inclusiv doar pentru sumele efectuate din sponsorizările înainte de 1 ianuarie 2022, respectiv înainte de începerea anului fiscal modificat.
Ordinea de deducere a sponsorizărilor (potrivit CECCAR și MF):
- Se deduc în primul rând sumele aferente sponsorizărilor curente, din anul 2022
- Apoi sumele reportate din anii precedenți.
Eliminarea dreptului de reportare a sponsorizărilor din anul 2022 necesită o atenție mai mare la calculul exact al sponsorizărilor, astfel încât acestea să poată fi considerate credit fiscal la calculul de impozit pe profit, respectiv impozit pe venit. De aceea, înainte de a efectua sponsorizările, sau pentru orice detalii suplimentare privind regimul lor, vă sugerăm să ne consultați. Vă vom oferi cea mai pertinentă soluție, venită nu din mingea de sticlă a clarvăzătoarei, ci din studierea atentă a legii și interpretarea ei alături de parteneri și experți din instituțiile abilitate.
Sunt scriitor. M-am adresat unei edituri care a întocmit o cerere de sponsorizare către terți pe care s-o distribui acelor întreprinzători care au posibilitatea să contribuie la tipărirea și editarea cărții mele. Toți cei la care m-am prezentat mi-au dat răspuns negativ invocând reglementările din Legea sponsorizării din 2022. Ce soluție legală există pentru a edita o carte în România?
Obținerea unei sponsorizări poate fi o soluție legală de finanțare a unei cărți, nu înțelegem care sunt reglementările care îi pun în dificultate pe sponsorii identificați de dumneavoastră. Poate faptul că nu sunteți susținut de către un ONG care activează în domeniul în care activați (vedeți mai jos prevederile legale).
Potrivit art. (4) alin. (1) lit. d) din Legea sponsorizării, poate fi beneficiar al sponsorizării: ( ) d) orice persoană fizică cu domiciliul în România a cărei activitate în unul dintre domeniile prevăzute la lit. a) este recunoscută de către o persoană juridică fără scop lucrativ sau de către o instituţie publică ce activează în domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Domeniile menţionate în definiţia beneficiarului persoană fizică sunt: cultural, artistic, educativ, de învăţământ, ştiinţific – cercetare fundamentală şi aplicată, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecţiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta şi servicii sociale, de protecţia mediului, social şi comunitar, de reprezentare a asociaţiilor profesionale, precum şi de întreţinere, restaurare, conservare şi punere în valoare a monumentelor istorice.
Aşadar, persoană fizică (scriitorul) poate fi beneficiar al sponsorizării nu direct, ci prin intermediul unei persoane juridice fără scop lucrativ (asociaţie, fundaţie etc.). Sponsorizarea se face în baza unui contract de sponsorizare încheiat între o companie şi entitatea nonprofit (asociaţia cu activitate în domeniul cultural, artistic, etc), care va dona suma de bani ce face obiectul sponsorizării respectivului sportiv.
Donațiile pot fi de asemenea o forma legală de finanțare sau obținerea unor granturi.
Pentru identificarea granturilor pe care le puteți accesa, vă recomandăm să apelați la consultanți specializați pe astfel de proiecte.