Consultanța în resurse umane, servicii de care avem nevoie în mod clar și în 2024. De ce? Pentru ca schimbările legislative pot fi uneori un aspect obositor și cu provocări mari pentru angajatori, moment în care se vor îndrepta către propriul department de resurse umane sau vor alege să apeleze la consultanță specializată din partea profesioniștilor HR din domeniu.

Serviciile de consultanță în resurse umane rămân esențiale indiferent de industria de care aparțin companiile. Recomandăm ca orice nelămurire sau îndoială în zona de HR să fie tratată cu celeritate și supusă evaluării unui specialist care să dețină experiență solidă pe acea arie specifică. Fie că discutăm despre recrutare, selecție, formare, evaluare a performanței, politici și proceduri, bugete, beneficii, relații cu angajații sau orice alt aspect al resurselor umane, să te consulți cu un specialist înseamnă să îți așezi toate deciziile în ordinea corectă, cu predictibilitate și stabilitate.

Iar predictibilitatea și stabilitatea sunt două aspecte inestimabile pentru orice companie care își doreste profituri mari, o imagine bună în industria de care aparține, o reputație minunată și alinierea tuturor obiectivelor de business în mod optim.

 

Iată în materialul de astăzi 10 reguli pentru succes în HR, în materie de consultanță în resurse umane și decizii strategice pentru succesul companiilor unde oamenii sunt întotdeauna pe primul loc:

 

1. Clientul are nevoie să fie ascultat. Niciun caz care ți se prezintă în cadrul unei ședințe de consultanță HR nu poate fi tratat pe un șablon prestabilit. Este nevoie de înțelegere profundă a unei situații, mai departe de primele date care se transmit.

Consultanța de resurse umane este asemănătoare muncii de detectiv. Este esențial să ai pe masa de discuții toate informațiile necesare pentru a evalua corect o situație, indiferent cât de complexă este.

Așadar, cu toate că legislația este clară atunci când specialiștii în resurse umane sunt experimentați, fiecare ședință de consultanță HR ține cont de istoricul companiei, de documentele interne, de standardele la care aderă angajatorul și asociații săi. Abia apoi poți consulta toate documentele legislative, având grijă să armonizezi totul cu spețele potrivite.

Nu poți trata două situații aparent similare în acelasi mod așa cum nu poți realiza același Regulament Intern pentru două companii diferite. Fiecare organizație vine la pachet cu propriul istoric și cu propriile nevoi și obiective, motiv pentru care fiecare document cheie trebuie să poarte amprentele potrivite și trebuie trecut printr-un filtru diferit.

 

2. Oamenii sunt resursele cele mai importante ale unei companii și trebuie tratate ca atare. Nu doar din vorbe, ci prin acțiunile pe care cu toții le realizăm zi de zi.

Iar în cadrul ședințelor de consultanță de resurse umane, toate deciziile care se iau trebuie să echilibreze în mod optim acest aspect.

Concret, ne punem întotdeauna întrebarea “Aceasta decizie va avea un impact pozitiv real pentru bunăstarea angajaților, pe termen scurt, mediu și lung?”

Și dacă nu, cum poate fi decizia respectivă modificată de așa natură încât să pună pe primul loc oamenii unei companii?

La final, să crezi ca poți face profituri uriase cu o rată ridicată de fluctuație de personal sau cu o reputație dificila ca anagajator poate fi un proiect greu de concretizat.

 

3. Legislația muncii nu este dificilă atunci când ai lucrat zeci, sute sau mii de spețe pe același subiect. Cu ocazia aceasta ai puterea de a distinge între zeci, sute sau mii de nuanțe pe care doar un specialist în resurse umane poate să le înțeleagă și să le trateze în mod clar.

 

4. Consultanța de resurse umane nu trebuie să fie niciodată un petec bun pe un costum vechi. Cu alte cuvinte, atunci când clienții noștri apelează la noi pentru consultanță de resurse umane, înțeleg faptul că soluțiile noastre pot aduce beneficii importante dar este vital să avem coerență în tot ceea ce facem în cadrul companiei, pe zona de HR și nu numai.

Toate procesele trebuie să aibă aceeași ratiune cu ceea ce ne dorim, să existe sincronizare la nivelul intregii companii.

 

5. Invățăm din greșelile noastre cel mai bine atunci când înțelegem cu adevărat ce le-a cauzat. Studiem pattern-uri, tendințe, procese interne și ajungem la rădăcina cauzelor care produc problemele de care ne lovim.

Acesta este procesul firesc de a curăța anomaliile din zona de HR. Descoperi unde este problema, nu tratezi separat simptomele și lași cauza nedescoperită fiindcă atunci problema nu este rezolvată și va produce efecte negative pe viitor, pentru clientul tău.

Dar pentru asta este nevoie de muncă de evaluare a proceselor interne. În cadrul ședințelor noastre de consultanță, mergem de cele mai multe ori “pe râu în sus” până când descoperim unde anume se blochează un flux intern și unde se creează anomaliile care pot duce la abateri disciplinare sau la orice altă situație nedorită în cadrul unei companii.

Desigur, în anumite cazuri avem ocazia să mergem direct la țintă și să stabilim cauzele exacte pentru care un client se lovește de anumite deficiențe în zona de resurse umane iar acest lucru se întâmplă grație miilor de ore pe care noi, la ACCOUNTESS, le petrecem studiind modele de business, modele de programe de resurse umane, standarde interne ale celor mai mari angajatori, trecem prin simulări de cazuri pe legislația actuală, citim spețe de dreptul muncii care ne arată concret cazuri reale.

 

6. Dacă nu ai empatie atunci când oferi consultanță de resurse umane, nu poți avea succes pe termen lung. Un consultant HR nu este asemănător unui medic, de la care nu cerem empatie. Vrem să își realizeze activitatea ca la carte, “cu sânge rece”, să ia cele mai bune decizii cu privire la sănătatea noastra indiferent dacă ne place sau nu situația. Cum ar fi să negociem cu el dacă operația pe care el o consideră vitală se va produce acum sau după ce ne întoarcem noi din vacanță?

Însă în resurse umane, este vital să dovedești empatie pentru situația care ți se prezintă. Și este important să te pui în locul clientului tău și în locul angajaților săi pentru ca evaluarea ta să aibă o perspectivă reală, de 360 de grade.

Și asta se întâmplă pentru un motiv foarte bine intemeiat. Nu oferi niciun avantaj unui client care apelează la tine pentru consultanță de resurse umane dacă nu îi poți arăta în mod clar care sunt deficiențele cu care se confruntă în mod real.

Să ascunzi sub preș o anomalie este un lucru. Să descoperi acest lucru și să nu spui nimic reprezintă o altă anomalie pe care în resurse umane nu o poți permite.

Așadar, un bun consultant de resurse umane trebuie să vadă lucrurile din toate punctele de vedere și să vină cu cele mai bune soluții care să returneze rezultate minunate pe termen lung.

 

7. Consultanța de resurse umane trebuie să fie o privire clară în viitor. Privim cu adevărat în următorii ani ai unei companii și acest lucru se întâmplă când înțelegem impactul anumitor schimbări legislative și înțelegem unde vor conduce atunci când sunt implementate.

Este firesc faptul că vedem dinainte încotro duc toate deciziile de resurse umane pentru că studiem atât de multe modele de HR încât înțelegem lucrurile dintr-o perspectivă foarte bogată.

 

8. Să ai success în HR înseamnă să iubești legislația muncii și fiscalitatea. Nu poți să înțelegi pe deplin o situație care se declanșează în cadrul unei companii fără să îi înțelegi clar și complet partea juridică, legislativă. Și este mult studiu necesar, studiu pe care echipa de consultanță HR trebuie să îl realizeze în mod continuu.

Așa cum bine știm, chimbările legislative sunt numeroase iar anumite situații pot fi interpretate în maniere care schimbă drastic rezultatul final al provocărilor de care se lovesc numeroși antreprenori în zona de HR în companiile lor.

La ACCOUNTESS, oferim suport pentru realizarea documentelor cheie pentru zona de HR. Ne implicăm în zona de calcul salarial, ajutăm la realizarea bugetelor, consolidăm pachete de beneficii salariale și extrasalariale, integrăm mecanisme din fiscalitate pentru calculul veniturilor din salarii, dar venim și cu soluții eficiente de administrare de personal – angajări, modificări de contracte, încetări de contracte și nu numai.

De asemenea, oferim sprijin pentru realizarea Regulamentului intern, Contractului colectiv de muncă precum și pentru proceduri de lucru ce vizează gestionarea resurselor umane cu succes.

Pentru toate aceste activități importante, echipa noastră de consultanți deține expertiză solidă și o gamă variată de spețe studiate pentru a oferi siguranță deplină tuturor clienților noștri. Nu este niciodată suficient să cunoști documentele legislative, ci trebuie să studiezi modul corect și concret de a pune în practică mecanisme care pot aduce succes veritabil pe zona de HR pentru toți clienții tăi.

 

9. Dezvoltă soluții și recomandări pe care clienții tăi să le poată implementa în mod real. Este necesar să te adaptezi la obiectivele și proiectele clienților tăi și să ții cont de ele atunci când oferi soluții și recomandari. Soluțiile oferite pe șablon nu sunt răspunsul, ci soluțiile personalizate, pentru că ele se potrivesc perfect în peisajul fiecărei companii în parte.

Să ai un bagaj impresionant de informații din zona de HR și de legislația muncii este obligatoriu. Dar să fii în stare să aplici practic soluțiile de care clientul tău are nevoie, este cel mai important. Și să poți să faci acest lucru fără să dezechilibrezi niciun proces intern și cu eforturi cât mai reduse, asta este cu adevărat impresionant în munca de consultant HR.

 

10. Dezvoltă situații win-win, în care toată lumea implicată să aibă de câștigat oricând este posibil acest lucru. Și nu doar pe termen scurt, ci în mod clar și pe termen lung.

Nu suntem niciodată părtinitori în procesele de consultanță HR pentru că acest lucru nu este niciodată o soluție, ci este doar o falsă senzație că ai rezolvat ceva. În fapt, atunci când este posibil, soluțiile optime în HR sunt cele care propun situații câștigătoare pentru toți factorii implicați.

Nu tragem spuza pe turta nimănui pentru că atunci se creează noi dezechilibre, mai devreme sau mai târziu. Noi credem că este mult mai bine să prevenim decât să reparăm.

Așa că venim cu acele soluții care aduc echilibru și armonie pentru ca relațiile de lucru să fie cu adevărat profitabile pentru toți factorii implicați. Este o decizie care nouă, la ACCOUNTESS, ne-a adus rezultate minunate pentru toți clienții noștri și ne oferă mândrie să știm că suntem în mod real parteneri de încredere pentru succesul afacerilor tuturor clienților din portofoliul nostru.

 

Te invit să contactezi echipa de consultanți ACCOUNTESS dacă în compania ta este nevoie de consultanță de resurse umane. Suntem gata să găsim soluții pentru orice provocare din zona de HR, oricât de complicată. Ne plac provocările și le descurcăm cu măiestrie.

 

Autor: Corina Mitrică, Managing Partner Accountess

ACCOUNTESS

 

Ne poți urmări pagina de Facebook, precum și contul de Linkedin pentru a rămâne la curent cu cele mai noi articole de interes.