Fiecare pas înainte se face cu un anumit efort, iar atunci când e vorba despre protejarea mediului, acest efort trebuie însoțit, pentru a avea rezultatele așteptate, de o inițiativă legislativă. Având în vedere intenția pozitivă din spatele acestui tip de legi, chiar dacă ele nu intră în aria noastră de expertiză, ne-am gândit să vă transmitem câteva informații utile și de actualitate din domeniu.
Potrivit Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, s-a stabilit un Sistem de garanţie-returnare (SGR) care se aplică pentru ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piaţa naţională produse precum: bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.
Prin Hotărârea de Guvern nr. 1074/2021, următoarele categorii de agenți economici au obligația de a se înregistra în Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) până la data de 28 februarie 2023:
- Companiile din România care au calitatea de producători, importatori sau comercianți de produse din categoriile menționate mai sus, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 l și 3 litri inclusiv.
- Companiile din industria HoReCa ce comercializează aceste produse.
Sistemul Garanție-Returnare a fost conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosință în vederea reciclării și reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de economie circulară din România. Conform Hotărârii de Guvern acest sistem va fi administrat de către compania RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A.
!!! Neînregistrarea în baza de date operată de către administratorul SGR atrage amenzi cuprinse între 20.000 și 40.000 lei. Pe lângă sancțiunea amenzii contravenționale, Administrația Fondului de Mediu poate de asemenea suspenda temporar activitatea Comerciantului până la finalizarea procedurii de înregistrare.
Ce este sistemul de garanție – returnare?
El reprezintă un sistem prin care consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant.
Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific.
După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România.
În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
Definitii:
- Producător sau importator în scopul SGR este considerată orice persoană juridică ce produce și introduce pe piața din România produse SGR, ori importă sau achiziționează intracomunitar aceste produse și le introduce pe piața românească.
- Comerciant în scopul SGR este considerată orice persoană juridică ce desfășoară activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.
- Comerciant HoReCa – persoană juridică din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unităţile care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi.
- Consumator sau utilizator final – persoană fizică sau juridică care achiziţionează pentru consum propriu produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile care fac parte din sistemul SGR.
Înregistrarea în Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) se face online pe site-ul https://returosgr.ro/ al administratorului SGR .
Procedura de înregistrare:
- Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei și datele de contact ale persoanei desemnate în relația cu administratorul SGR.
- După activarea contului, persoana desemnată în relația cu administratorul SGR va completa toate informațiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale.
- După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR – completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată , tot prin intermediul portalului RetuRO.
- Ulterior înregistrării, se va trece la următoarea etapă, semnarea contractului cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A..
Comercianții de băuturi, inclusiv cei care activează în domeniul ospitalității (HoReCa), vor fi responsabili să se asigure că băuturile pe care le vând pe piață românească provin de la un producător înregistrat în SGR, și vor percepe o garanție de 0,50 lei la vânzarea fiecărei băuturi.
Comercianții trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor de băuturi, în cadrul cărora să ofere serviciul de preluare a ambalajelor și returnare a garanției către consumatori.
Ne puteți contacta pentru detaliile legate de înregistrare, obligațiile și responsabilitățile producătorilor, importatorilor și comercianților.
Întru responsabilitate pentru mediu,
Echipa Accountess
Este interzisă copierea, preluarea, reproducerea, publicarea, transmiterea, vânzarea, distribuția parțială, integrală sau modificată a conținutului acestui material sau a oricărei părți a acestuia efectuate în alte scopuri decât cel personal.