Unul dintre cele mai importante subiecte pe care clienții noștri le abordează în cadrul ședințelor de consultanță cu specialișii noștri ajung să atingă și aceasta temă: conflictele de muncă.
Cum le stingem? Dar mai important este să știm cum să le prevenim. Aceste aspecte trebuie cunoscute de toți specialiștii în legislația muncii.
Așa cum bine știm, un conflict de muncă reprezintă o sumă de resurse greu de cuantificat, financiar și non-material. Înțelegem că sunt implicate resurse importante de timp, energie, bani, consultanță pentru ca un potential conflict de muncă să nu se transforme în proces pe rolul instanțelor.
Motivele pentru care evităm să ducem o neînțelegere în sfera conflictelor de muncă sunt clare pentru toată lumea. Întotdeauna ne dorim să stingem o neînțelegere pe cale amiabilă, chiar și atunci când știm că avem dreptate și că un posibil litigiu se va finaliza în favoarea noastră. Numai gândul la orele petrecute pentru judecarea procesului ne face să realizăm cât de multe resurse se vor consuma iar acest lucru rămâne ultimul lucru pe lista de dorințe a oricărei companii.
Aici intervin echipele de consultanță în legislația muncii iar la Accountess suntem întotdeauna alături de clienții noștri, pregătiți să oferim sfaturile care asigură două traiectorii importante:
- Respectarea legislației muncii în timp real și utilizarea instrumentelor legale corect, indiferent câte modificări legislative apar, indiferent căt de dificil sunt de implementat la nivelul întregii organizații. Recomandăm ca integrarea modificărilor necesare să se realizeze alături de specialiști cu experiență practică solidă.
- Asigurarea consultanței pentru orice situație direct sau indirect legată de legislația muncii și care se poate transforma în posibil conflict de muncă pentru stingerea situației într-un mod corect, simplu și rapid.
Astfel, ne bazam pe prevenție ca fiind cea mai bună formă de protecție împotriva unui posibil conflict de muncă. Prevenim orice fel de situație ce poate deveni o neînțelegere între companie și salariați prin modul în care transpunem legislația muncii în standarde și regulamente la nivelul companiei, organizației.
Orice fel de situație care poate trezi neînțelegeri între angajat și angajator trebuie tratată imediat și întotdeauna este important ca mijlocitorul să fie un specialist în legislația muncii, o persoană care să poată vedea dincolo de regulamente și documente, o persoană cu experiență practică îndelungată în domeniul resurselor umane.
La Accountess oferim aceste servicii de “radiografiere” a situațiilor – limită în care uneori angajatorii ajung în relație cu salariații lor. Uneori discutăm despre salariați dificili sau care nu reușesc să integreze concepte de legislația muncii (disciplina muncii, securitatea muncii, norme și standarde care se cer a fi respectate etc.). Și uneori discutăm despre situații în care angajatorii trebuie să efectueze modificări în ceea ce privește modul în care departamentele funcționează și colaborează.
Nu privim niciodată lucrurile în alb și negru. Înțelegem că există numeroase tonuri de gri care fac diferența intre “angajatul are dreptate” și “angajatorul are dreptate”. Și se întâmplă adesea ca angajatul să aibă dreptate și atunci angajatorul să fie nevoit să ia o decizie rapidă care să stingă neînțelegerea și să nu o ducă în zona conflictelor de muncă.
O ședință de consultanță poate fi cea mai bună soluție pentru ca lucrurile să se lamureasca foarte rapid și o decizie să fie luată cât mai corect. La Accountess oferim consultanță în astfel de situații iar scorul de satisfacție al clienților nostri este unul excelent.
Sfaturile noastre pentru prevenirea conflictelor de muncă:
1. Colaborează cu specialiști în legislația muncii, cu profesioniști care înțeleg concepte de dreptul muncii, lucrează cu ele cu ușurință și sunt la curent cu modificările aduse Codului muncii și legilor care armonizează acest text. Nu este suficient sa avem in echipa profesionisti care opereaza excelent cu numeroase concepte din domeniul resurselor umane, ci avem nevoie și de specialiști care să se simtă în largul lor în zona de dreptul muncii.
2. Asigură verificarea în mod constant și actualizarea oricând este necesar a documentelor care stau la baza relațiilor de muncă în companie, în organizație. Dosarele de personal trebuie să fie puse în ordine desăvârșită la orice oră din zi și din noapte.
Iar motivul pentru care facem acest lucru nu trebuie să fie frica de un posibil control din partea ITM, caz în care știm bine că documentele de personal vor fi controlate complet, ci gândul că un dosar de personal incomplet sau neactualizat ascunde de la sine înțeles hibe și probleme ce pot deveni baza unui viitor conflict de muncă. De aici pornim adesea pentru a înțelege ce modificări trebuie să operăm în ceea ce privește zona relațiilor de muncă pentru protecție sporită împotriva conflictelor de muncă.
3. Regulamentul intern realizat în grabă sau neactualizat poate fi și el o sursă de viitoare neînțelegeri cu salariații. Pe lângă faptul că este necesar un conținut perfect aliniat la legislația muncii în vigoare, discutăm și despre aspecte de organizare internă pe care salariații trebuie să le cunoască și care vor aduce organizare și disciplină la toate nivelurile de execuție și management.
Mai ținem cont și de importanța capitolului referitor la soluționarea pe cale amiabilă a conflictelor de muncă, un capitol care este tratat necorespunzator sau uneori lipsește din acest document deosebit de important, singurul în care aceste informatii își au locul de fapt și de drept.
4. Lipsa comunicării între departamentul de resurse umane și angajați poate fi și ea un factor important ce poate duce la neînțelegeri și la eventuale conflicte de muncă.
Stabilește un mod de lucru care să presupună comunicare și transparență ireproșabilă la orice nivel de management. În cuvinte simple, angajații noștri trebuie să înțeleagă ce drepturi au, ce obligații le revin, cum se desfășoară raporturile de muncă în mod optim în companiile noastre.
În orice companie, există regulamente, standarde și proceduri iar necunoașterea lor nu reprezintă o scuză nici pentru salariat, nici pentru angajator, dacă acesta din urmă nu a depus toate eforturile pentru a le face cunoscute, înțelese pe deplin și mereu accesibile tuturor factorilor implicați.
5. Lasă mereu ușa deschisă pentru salariații care doresc să își împărtășească “off”-urile. La început sunt simple “off”-uri însă netratate, se dovedesc a se transforma rapid în nemulțumiri și apoi acest lucru se transmite către alți angajati și poate deveni un conflict de muncă în toata regulă, precum și o cauză principală pentru demisii în lanț și deteriorarea imaginii companiei.
Recomandarea noastră este ca ușile managerilor să fie întotdeauna larg deschise pentru că acolo unde există dialog și speranță ca cineva îți poate asculta în mod proactiv opinia și solicitările, există și loc pentru colaborări fructoase pe termen lung, cu fidelizare incredibilă.
6. Nu privi conflictele de muncă ca fiind sfârșitul lumii și nu investi în echipe de legal înainte de a investi în toate formele posibile de prevenție a acestor evenimente nedorite. Nu ne “înarmăm” pentru posibile conflicte de muncă, ci investim în toate zonele în care există nevoie și care vor aduce satisfacție și loialitate din partea angajaților nostri.
Aceste investiții se pot dovedi a fi cele mai bune pentru că având angajați multumiți, avem șanse maxime pentru ca fluxurile operaționale să se deruleze la capacitate maximă.
Desigur, nu subestimăm necesitatea existenței unei echipe solide de legal pentru a trata situațiile care se pot ivi. Doar punem accentul pe ideea că prevenția rămâne cel mai bun tratament.
7. Privește-ți angajații ca pe veritabili parteneri pentru afacerea ta. Unii dintre ei sunt alături de companiile în care activează de la bun început și o mare parte din know-how-ul lor se regăsește în cultura organizațională și în modul în care se desfășoară numeroase procese operaționale.
Alege angajații cu atenție, oferă echipei de recrutare și selecție timp suficient pentru ca procesele de atragere de talente să se deruleze corect iar inducția să fie momentul cheie în care noii recruți să primească toate informațiile esențiale pentru ca activitatea lor să se desfășoare conform normelor și standardelor interne și potrivit legislației în vigoare.
Deviza noastră în materie de angajări strategice este “Bine de la început”. Dorința noastră este ca din echipa Accountess să facă parte profesioniștii care aduc valoare pe termen lung. Beneficiul este reciproc pentru că acolo unde există angajati valoroși, întotdeauna există know-how inestimabil și o cultură organizațională deosebită. În cadrul unei companii, împărtășim toate aceste valori.
8. Nu uita că orice problemă care există într-o companie are o cauză principală la un nivel superior de management. În conflictele de muncă declanșate vedem numeroase greșeli realizate de manageri. Acesta este și motivul pentru care indiferent de natura conflictului de muncă, exista o hibă și undeva în zona de management. Dintr-o altă perspectivă, hiba “avea nevoie” de un factor declanșator pentru a-și face simțite efectele.
Aici trebuie lucrat în mod continuu, doar alături de profesioniști care pot descoperi aceste posibile zone gri, unde legislația muncii poate fi interpretată în mod eronat. Și există numeroase astfel de zone și situații care pot pune angajatorul în defavoare, motiv pentru care echipele de specialiști în legislația muncii reprezintă o investiție extrem de inspirată, de bun augur.
Autor: Corina Mitrică, Managing Partner Accountess
Iei în calcul externalizarea serviciilor de resurse umane în compania ta? Dă-ne un semn și un consultant va reveni către tine în cel mai scurt timp.
Contactează-ne pentru externalizarea serviciilor de HR în compania ta
Te invităm să ne urmărești pagina de Facebook, precum și contul de Linkedin pentru a rămâne la curent cu cele mai noi articole de interes.