În lumea complexă a finanțelor și fiscalității, e ușor să te simți pierdut. În fapt, în lipsa unui ghid experimentat, poți simți că stagnezi sau avansezi greu. Aici intervin consultanții fiscali și financiari, meniți să facă lumină, să aducă înțelegerea tuturor datelor, cifrelor și mecanismelor legislative. Tot ei sunt profesioniștii de la care așteptăm cele mai bune sfaturi pentru ca afacerile noastre să își atingă obiectivele specifice, cu resursele de care dispunem, într-o perioadă de timp cât mai avantajoasă.
În materialul de astăzi am realizat o sinteză a celor mai importante sfaturi pe care noi, la ACCOUNTESS, le-am scrie cu litere mari într-o ramă aurită. Sunt regulile pe care ne bazăm indiferent de industria din care fac parte business-urile clienților noștri.
Iată cele 12 sfaturi esențiale pe care noi le-am sintetizat de-a lungul timpului, din experiența noastră practică și din colaborarea cu unii dintre cei mai buni consultanți fiscali și financiari din România și din afara țării:
1. Începe cu un buget bine stabilit, echilibrat și nu uita că ai nevoie, pe lângă toate celelalte aspecte financiare, să te plătești, precum și să reinvestești în afacere.
De la realizarea unui buget realist și gândit în mod strategic pornim întotdeauna atunci când vrem să știm care este puterea de cumpărare, cât de stabil poate deveni fluxul de numerar, ce opțiuni de creditare pot fi luate în considerare, ce achiziții strategice se pot realiza și în ce ordine trebuie să fie incluse în lista de priorități.
În mod concret, în lipsa unui buget bine realizat, deciziile se iau în cele mai multe cazuri cu marjă ridicată de eroare.
Iar existența unui buget cu anomalii duce întotdeauna, la fel ca piesele unui joc de domino, la efecte negative pe toate ramurile unui business. De aici pleacă totul, așa că investește timp și efort pentru ca bugetul să fie gândit de așa natură încât să acopere toate necesitățile, în ordinea priorităților și să fie foarte bine ancorat în realitate. Ce ne dorim și ce este judicios sunt uneori două lucruri diferite.
2. Nu te teme de credite, nici de achiziții, nici de economii și nici de investiții. Trebuie să știi când e momentul potrivit pentru fiecare în parte. Și trebuie să ai consultanți fiscali și financiari care să te ajute să alegi instrumentul potrivit pentru orice scenariu te poate avantaja în fiecare moment în parte.
A pune în armonie achizițiile, cheltuielile, economiile, datoriile și investițiile este asemănător unui joc de șah iar pentru asta trebuie să ai claritate în gândire, viziune limpede și experiență.
3. Dezvoltă strategii fiscale și financiare anticipative. Unul dintre cele mai importante sfaturi oferite de consultanții fiscali și financiari este să planifici în avans toate cifrele în funcție de care business-ul tău își asigură stabilitate și dezvoltare certă, cu simulări de scenarii pentru diferite situații în care business-ul tău se poate regăsi.
Acest lucru implică evaluarea și planificarea în avans a impactului fiscal al deciziilor tale financiare, identificarea posibilelor deduceri fiscale și utilizarea instrumentelor legale disponibile pentru a minimiza obligațiile fiscale viitoare.
Mai bine lucrezi să previi decât să repari.
4. Angajează profesioniști care să se asigure că sunt monitorizate 24/7 toate modificările legislative. Cei mai buni consultanți fiscali și financiari sunt mereu la curent cu noile reglementări și îți pot oferi sfaturi actualizate pentru a-ți optimiza situația fiscală. Asigurarea conformității fiscale și gestionarea eficientă a riscurilor asociate cu conformitatea sunt două aspecte esențiale pe care clienții noștri le lasă mereu în grija noastră.
Unde-i lege, nu-i tocmeală!
5. Concentrează-te pe diversificare. Diversificarea investițiilor și a ramurilor de activitate reprezintă un sfat frecvent oferit de consultanții financiari de pretutindeni, iar în opinia noastră, este și cel mai natural lucru pe care îl putem face pentru profitabilitate sporită. Ne diversificăm portofoliul de investiții și astfel minimizăm impactul fluctuațiilor pieței asupra finanțelor noastre.
La nivelul unui business cât mai profitabil, diversificarea aduce beneficii mari, precum:
– Reducerea riscului, pentru că o afacere cu mai multe surse de venituri poate amortiza mai bine fluctuațiile dintr-un anumit sector sau piață.
– Stabilizarea veniturilor datorită faptului că există multiple surse de cash flow.
– Contracararea competiției.
6. Monitorizează și controlează cheltuielile pentru că aici sunt cele mai importante indicii care îți vor spune cât de bine îți poți optimiza bugetul și cât de eficient îți poți atinge obiectivele financiare. La final, monitorizarea cheltuielilor conduce în mod natural la implementarea unor strategii potrivite de gestionare a fluxului de numerar pentru a optimiza lichiditatea și a maximiza rentabilitatea.
Așadar, este esențial să te concentrezi să aduci mai mulți clienți în afacerea ta și în același timp, să alegi cea mai bună strategie de prețuri și să descoperi eventualele breșe financiare și fiscale. Prin aceste breșe poți pierde sume importante de bani pe care chiar un număr mare de clienți importanți și bine plătitori le-ar acoperi poate cu greu.
În mod natural, consultanții financiari și consultanții fiscali recomandă clienților să-și monitorizeze atent cheltuielile și să identifice modalități de reducere a acestora, acolo unde este posibil.
Un buget bine gestionat este inestimabil, la fel cum este fundamentul unei construcții solide.
7. Investește în dezvoltare pentru că un business care nu crește, în timp, are șanse mari să intre în declin.
De ce se întâmplă acest lucru? Simplu! Afacerile de succes sunt conduse prin decizii de două tipuri, de dezvoltare și de stabilizare. Aceste decizii se succed în mod armonios. Dezvoltăm, stabilizăm, dezvoltăm, stabilizăm. E ca un dans, însă trebuie să știi pașii.
8. Stabilește împreună cu echipa ta de consultanți financiari nivelul minim de venituri și cheltuieli necesar pentru a menține operațiunile în curs și pentru a evita problemele financiare.
Elaborează, spre exemplu, un plan în care să anticipezi pierderea celui mai important client al afacerii tale. Dacă ai un plan care să îți mențină afacerea la nivel funcțional chiar și luând în considerare acest scenariu, se numește că ai un business cu grad înalt de stabilitate și rezistență la risc. De asemenea, ai grijă să ai un exit-plan pentru orice decizie majoră de business.
Anticipează și înaintează conform unui plan clar. Este sistemul care te ajută să faci față cu succes provocărilor.
9. Află cât de rezilientă este afacerea ta. Folosește-te de precomenzi, plăți anticipate și alte metode care îți permit încasarea banilor în avans pentru a-ți îmbunătăți nivelul de lichiditate și pentru a reduce presiunea financiară de pe umerii afacerii tale.
De asemenea, evaluează cu atenție cheltuielile și stabilește cu exactitate cât timp poți funcționa fără să primești venituri suficiente pentru a-ți acoperi costurile, inclusiv salariul tău și al asociaților tăi.
Aici discutăm în mare parte despre cât de rezilientă este afacerea ta și din această imagine putem înțelege care sunt strategiile cele mai viabile pentru managementul fluxului de numerar.
Forța unei afaceri nu se măsoară doar în momentele de succes, ci și în capacitatea sa de a-și reveni din momentele cele mai dificile.
10. Urmărește cu atenție ritmul de consum al numerarului. Analizând cu atenție fluxul de numerar, se pot identifica cheltuielile neprofitabile și se pot lua măsuri pentru a le reduce sau elimina. Această decizie poate contribui la îmbunătățirea rentabilității și eficienței operaționale a afacerii.
Fiecare cheltuială trebuie să aibă un obiectiv clar, măsurabil, concret și trebuie să aducă beneficii tangibile.
11. Depune toate eforturile necesare pentru a reduce costul estimativ de achiziție a noilor clienți. Atragem clienți datorită serviciilor bine prestate, cu profesionalism și promptitudine. În același timp, depunem în mod natural și anumite eforturi pentru ca serviciile noastre să fie cunoscute de cât mai mulți potențiali clienți. Toate aceste eforturi trebuie cuantificate și la final obținem un cost estimativ de achiziție a unui client în portofoliul nostru.
Reducerea acestor costuri se poate traduce în câștiguri importante pentru companiile care investesc foarte mult în această zonă. Așadar, lasă serviciile și produsele să vorbească de la sine și investește în relația cu actualii clienți, care pot deveni cei mai buni promotori ai serviciilor tale.
Un client fericit este cel mai bun promotor al afacerii tale.
12. Gestionează cu încredere datoriile și nu uita că există și datorii profitabile. Atunci când avem datorii dar avem un plan concret de a le stinge, suntem în control și ne simțim perfect în regulă să ne continuăm activitatea fără să ne simțim paralizați.
Adevărul este că existența unei datorii poate deveni incapacitantă pentru numeroși oameni de afaceri și business-urile lor. Însă de multe ori, datoriile sunt inevitabile. Asadar, soluția este să știm cum să le includem în mod strategic într-un plan eficient de eșalonare pentru stingerea lor cât mai rapid și în același timp fără să destabilizăm restul pieselor din marele puzzle al finanțelor.
Un bun consultant financiar știe cum să împartă banii unei companii în așa fel încât să nu existe probleme nici în zona de investiții, nici în cea de achitare a facturilor și taxelor, nici în zona de salarizare, nici în zona de marketing și cu siguranță nici în zona de plată a datoriilor și restanțelor. Unii ar spune că este o artă. În fapt, este putere de calcul strategic, este multă viziune clară și cu siguranță este experiență solidă în așezarea cifrelor în așa manieră încât profitabilitatea să devină un plan concret.
Să îți respecți cuvântul și să îți plătești datoriile la timp fac parte din cartea de vizită a oricărui antreprenor de succes.
Te invităm să ne urmărești pe Linkedin și pe Facebook pentru a rămâne mereu la curent cu materialele pe care le publicăm. De asemenea, te invităm să ne contactezi dacă simți că în afacerea ta este loc de mai bine în materie de îndrumare financiară, fiscală, precum și pentru managementul resurselor umane. La noi vei descoperi întotdeauna soluții personalizate, adaptate nevoilor și obiectivelor business-ului tău.
Succes maxim și afaceri pe profit!
Autor: Ana Cernescu, Managing Partner Accountess