Ne dorim afaceri de succes. Este un adevăr la care ne aliniem toți, fie că suntem antreprenori cu vechime, fie că suntem la început de drum sau tocmai ne gândim să lansăm o afacere pe piață.

Dar calea până la un business stabil și profituri coerente nu este simplă. Sunt numeroși antreprenori de succes care afirmă că profitul este ca și garantat dacă lucrurile se fac cu pasiune și voință.

Nu ne dezicem de aceste două ingrediente importante. Dar adăugam 14 pârghii de management și optimizare financiară și fiscală care vin cu o putere incredibilă de transformare a unui business într-o “mașinărie” profitabilă cu șanse maxime de scalare sănătoasă.

 

Iată cele 14 parghii de optimizare financiară și fiscală pentru un business profitabil

 

Identifică structura optimă a vectorului fiscal pentru afacerea ta

Stabilește structura optimă a vectorului fiscal pentru compania ta. De exemplu, să mergi pe impozit pe veniturile microintreprinderilor sau pe impozit pe profit? Implică un consultant în analiză și ține cont de faptul că nu întotdeauna un impozit pe profit de 16% este un cost mai mare decat un impozit micro de 1%. Sunt multe situații în care 16% < 1%.

 

Profită de toate facilitățile fiscale oferite de lege pentru a-ți păstra salariații multumiți

Este de dorit să apelezi la toate facilitățile fiscale oferite de lege pentru recompensarea salariaților: bonuri de masă, asigurări medicale și pensii private neimpozabile, scutirea de impozit în domeniile pentru care se aplică aceste facilități (IT, construcții), indemnizația de telemuncă, samd.
Acest pas reprezintă de foarte multe ori unul care implică dificultăți majore pentru oamenii de afaceri, dintr-un singur motiv: lipsa specialiștilor care să transpună aceste avantaje din legi în acțiuni concrete și decizii luate la nivelul companiei.

 

Structura echipei determină o bună parte din succesului unui business

Alege cu grijă structura echipei căci aici se află de fapt și de drept întregul sistem care îți pune afacerea în mișcare.
Cu ajutorul consultanților poți realiza analiza Colaboratori vs Angajați. Ea îți arată în care dintre situații sunt costurile cu salariile mai mari. Unde este răspunderea la angajator mai mare? Care sunt mecanismele de renunțare la angajații neperformanți? Sunt ele complicate și implică efort? Discutăm oare despre un risc de litigii de muncă mai crescut în situația în care apelăm la angajați decât la colaboratori?

Desigur, colaborarea cu un freelancer poate fi mai lipsită de griji și are anumite avantaje. Dintre acestea, cele mai importante sunt faptul că taxele sunt mai mici iar răspunderea este la colaborator, care de altfel își folosește propria infrastructură tehnică și umană pentru livrarea serviciului sau a produsului.

O altă recomandare de viitor pentru un business profitabil este să nu angajezi echipe mari pentru procese care pot fi tehnologizate. Ținem cont de faptul că roboțeii sau softurile fac overtime fără să se plângă și fără să fie plătiți suplimentar.

 

Grant-urile, o sursă de finanțare la care prea puțini oameni de afaceri apelează

Accesează granturi, sunt surse importante de finanțare gratuită. Dar fă-o cu o echipă excepțională de consultanți pe care să-i ții aproape de la aplicare până la finalul perioadei de monitorizare. Sunt procese de complexitate mare și ținem cont și de birocrație. Alături de profesioniști cu experiență solidă în domeniu, îți poti asigura șanse maxime de reușită.

 

Înțelege indicatorii business-ului tău cu ajutorul pachetelor de raportare P&L, Cash-Flow și nu numai

Apelează la profesioniști pentru configurarea și implementarea de pachete de raportare (P&L, Cash-flow, etc) care să stea la baza fiecărei decizii importante de business. Trebuie să știi mereu care îți sunt indicatorii pentru a ști ce decizii iei în favoarea afacerii tale.

Nu te poți baza doar pe intuiție și talent de antreprenor atunci când afacerea scalează. Nu excludem aceste două “comori” însă așa cum este natural, aducem în avantajul unui business și măsuratori, analize, indicatori importanți, statistici și simulări care ne arată care sunt cele mai bune căi de urmat în funcție de contextul în care ne aflăm.

 

Folosește-te de puterea profitului reinvestit

Așa cum bine știm, profitul reinvestit este scutit de impozitare în multe situații. Echipamente tehnologice, active utilizate în producţie şi procesare, activele reprezentând retehnologizare, calculatoare şi echipamente periferice, maşini şi aparate de casă, de control şi de facturare, în programe informatice, precum şi pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse şi/sau achiziţionate, inclusiv în baza contractelor de leasing financiar, şi puse în funcţiune, folosite în scopul desfăşurării activităţii economice, toate acestea pot fi investiții din profit, scutite de impozit.

Ținem cont și de faptul că activele corporale, cu excepţia activelor utilizate în activitatea de producţie şi procesare, activele reprezentând retehnologizare, pentru care se aplică scutirea de impozit sunt cele prevăzute în subgrupa 2.1, respectiv în clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe.

Din pacate, în lipsa unei echipe de specialiști și consultanți financiari și fiscali, o afacere nu poate profita la maxim de această pârghie de optimizare.

 

Spune-mi ce spațiu folosești ca să îți spun cum va arăta viitorul business-ului tău

Spații mai mici, chirii și întreținere redusă. Corect?
În mare parte, ajungem la concluzia că spațiul reprezintă de multe ori una dintre cele mai semnificative cheltuieli pentru orice afacere. Nu discutăm doar despre chirie, ci despre o serie largă de cheltuieli inerente care sunt atrase de spațiul în care ne desfășurăm activitatea.

O decizie pe care numeroși oameni de afaceri o iau pentru binele unui business pe termen scurt, mediu și lung este aceea de schimbare a spațiului. Automat, economiile se pot transforma în buget disponibil pentru motivarea echipelor, marketing sau achiziție de tehnologii performante.

 

Work From Home, un concept care poate face diferența dintre o afacere stabilizată și una cu adevărat înfloritoare

WFH sau Work From Office? Dacă ai o echipă mare, întoarcerea ei la birou poate antrena costuri și de 5-6 ori mai mari. Alternativa este un spațiu mai mic, inteligent amenajat.

Una dintre cele mai importante decizii care se dovedește o adevărată pârghie de optimizare financiară și fiscală este cea referitoare la modul de desfășurare a activității de către angajați.

Variate analize și indicatori ne arată încotro să mergem cu o astfel de decizie, ce impact poate avea pentru bunăstarea afacerii noastre, cât de multe economii se pot face și care vor fi rezultatele pe termen scurt, mediu și lung pentru un business care își dorește mai mult decât stabilitate, prosperitate.

 

Digitalizarea reprezintă secretul nesperat pentru economii aparent minore

Ne dorim să digitalizăm toate aspectele care stau la baza bunei funcționări a business-ului nostru. Ei bine, uneori nu reușim 100% însă adevărul este că întotdeauna există loc de puțin mai multa digitalizare. Și acolo unde sunt implementate astfel de schimbări, apar rezultate uimitoare pentru succesul și profitabilitatea unei afaceri.

Nu, nu vom digitaliza și conversațiile de dimineață, din pauza de cafea. În schimb, vom digitaliza tot ce poate fi “regândit” pentru comunicare la orice nivel este necesar, pentru economie de timp, bani, spațiu și alte resurse, pentru viteză în diseminarea informațiilor de care se pot servi toți factorii implicați în buna funcționare a unei afaceri de succes.

Un prim pas spre digitalizare este cel de a renunța la hârtii, de a face schimbarea spre documente și comunicare electronică. Este posibil să considerăm că se vor face economii prea mici însă secretul stă în creșterea lor ulterioară, care va fi exponențială. În plus, o breșă prin care pierdem timp și bani este primul lucru la care ne uităm pentru a da șanse maxime unei afaceri să își stabilizeze profiturile.

 

Apelează la profesionști și raportează-te la costuri competitive

Angajează echipe din toată țara sau din afara țării, nu doar din hub-urile foarte aglomerate și scumpe (București, Ilfov, Cluj). WFH și digitalizarea pot deschide piețe nebănuit de atractive pentru recrutarea de oameni bine pregătiți la costuri competitive.
Nu mai discutăm despre atragerea profesioniștilor doar din zonele în care ne desfășurăm activitatea. Digitalizarea și sistemul WFH ne oferă posibilitatea de a atrage în afacerile noastre cei mai buni profesioniști pe care ni-i dorim în echipă.

 

Investește în sisteme de economisire pentru aprovizionare

Fă investiții pentru obținerea unei performanțe energetice mai bune, pentru costuri reduse de întreținere. Caută surse noi de aprovizionare pentru produse sau materie primă, ținând cont de faptul că Made în China nu este singura opțiune pentru afacerea ta. Există numeroase piețe care se deschid și care oferă calitate înaltă și prețuri accesibile pentru buna aprovizionare a afacerilor noastre.

 

Economisește bani atunci când scalezi

Gândește sofisticat dacă deții mai multe companii și ia în calcul o structură de holding sau formarea de grupuri fiscale pentru impozitul pe profit sau TVA.

Poți astfel salva mulți bani, însă pentru a accesa această pârghie de optimizare fiscală și financiară, ai nevoie de o echipă de profesioniști care să orchestreze întregul proces.

Nu este simplu, nu este intuitiv, nu se realizează peste noapte și este natural să fie astfel. Până la urmă, va deveni cea mai bună mișcare strategică pentru o afacere pregătită să scaleze la nivel foarte înalt.

 

Spune-mi în ce direcții îți canalizezi atenția și timpul iar eu îți voi spune cu ce viteză poți ajunge la ROI și apoi la profitabilitate

Nu investi timp prețios în analize imateriale căci nu o economie de 50 de lei te ajută să salvezi o afacere pe minus. Fă focus pe investirea de timp și energie în a înțelege cum poți crește, cum poți vinde mai bine. Identifică piețe noi, produse noi, fă un redesign de produs sau serviciu, recrutează specialiști buni.

Profesioniștii din domeniul financiar și fiscal fac focus pe identificarea și cultivarea proceselor care contribuie la atingerea ROI și a profitabilității dorite. Ele trebuie separate de cele care au cel mai mic impact pentru acești doi indicatori.

 

Schimbă oceanul atunci când este timpul. S-ar putea ca noua poveste să îți placă mai mult

Dacă piața pe care funcționezi nu mai are potențial, fă-ți curajul să o schimbi, chiar adresându-te la nivel internațional. S-ar putea ca noul peisaj să fie cel mai potrivit pentru tine și afacerea ta.

Există de multe ori timp și energie, bani și alte resurse pe care le canalizăm cu încăpățânare în direcții nepotrivite. Și doare momentul în care înțelegem acest lucru. Dar nu trebuie să ne oprim din a ne duce afacerea către noi orizonturi, unele care la prima vedere ni se pot părea total străine sau prea puțin cunoscute. Însa care, în timp, se pot dovedi a fi cele mai bune locuri în care să ne ducem expertiza, resursele și pasiunea.

Spre succesul afacerii tale!

Autor: Ana Cernescu, Managing Partner Accountess

ACCOUNTESS

Ne-am bucura ca Accountess să fie în primul tău gând atunci când ai nevoie de ajutor, informații sau lămuriri pentru orice subiect care ține de consultanță fiscală, management financiar-contabil sau domeniul resurselor umane. Responsabilul tău de cont este aici pentru a prelua aceste solicitări și pentru a veni, ajutat de o echipă de peste 50 de specialiști, cu cele mai eficiente și profitabile soluții.

 

Te invităm să ne urmărești pagina de Facebook, precum și contul de Linkedin pentru a rămâne la curent cu cele mai noi articole de interes.