Autor
Gabriela Dragomir
accountess.ro

 

Restituirea donaţiilor online – prin contracte la distanţă este reglementată de OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Prin contract la distanţă se înţelege orice contract încheiat între profesionist şi consumator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii la distanţă organizat, fără prezenţa fizică simultană a profesionistului şi a consumatorului, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă, până la şi inclusiv în momentul în care este încheiat contractul.

Astfel, inclusiv acordul online poate ţine loc de contract. Pentru asta, beneficiarii donaţiilor în bani, prin contract la distanţă, trebuie să încarce pe site-ul propriu, la rubrica donaţii Termeni şi condiţii de utilizare şi politici de confidentialitate. În acest sens este necesară o specificaţie foarte clară, cum ar fi: Prin folosirea metodei de donaţii online, sunteţi de acord cu termenii şi condiţiile de mai jos/sus, aplicate exclusiv în cazul donaţiilor efectuate online. Acceptul dumneavoastră cu privire la termeni şi condiţii de utilizare şi politici contabile reprezintă întreaga inţelegere (contractul) dintre părţi.” 

Mai departe de aici, beneficiarul donaţiilor trebuie să facă cunoscută donatorului politica de retur a donaţiei.
Dacă veţi primi bani din donaţii, trebuie să elaboraţi şi o politică de retur, conform dispoziţiilor Ordonantei de Guvern nr.34/2014.

Dreptul de retragere
Donatorul îşi poate retrage donaţia făcută online (prin contract la distanţă) în termen de 14 zile de la data efectuării ei, fără să fie necesar să precizeze motivele. Perioada în care poate să solicite retragerea expiră după 14 zile de la data efectuării donaţiei, care înseamnă practic data semnării contractului la distanţă.

Omisiunea informaţiilor privind dreptul de retragere
În cazul în care profesionistul nu a transmis donatorului informaţiile privind dreptul de retragere, perioada de retragere expiră la 12 luni de la sfârşitul perioadei iniţiale de retragere de 14 zile.

Exercitarea dreptului de retragere
Înainte de expirarea perioadei de retragere, consumatorul informează profesionistul cu privire la decizia sa de retragere din contract. În acest scop, consumatorul poate alege una dintre următoarele variante:

  1. de a folosi modelul de formular de retragere prevăzut în partea B din anexă la OUG 34/2014;
  2. de a face orice altă declaraţie neechivocă în care îşi exprimă decizia de retragere din contract, de exemplu o scrisoare trimisă prin poştă, fax sau e-mail.

Pentru a respecta termenul-limită de retragere este suficient să trimiteţi comunicarea privind exercitarea dreptului de retragere înainte de expirarea perioadei de retragere.

Perioada de rambursare
Rambursarea sumelor se va face în 14 zile de la data la care profesionistul este informat de decizia de retragere din contractul la distanţă a donatorului.
Profesionistul rambursează toate sumele primite, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract.

Exemplu model Politica de retur a donaţiilor

 

Într-un mediu legislativ permanent în schimbare, le recomandăm antreprenorilor care vor să-şi verifice instant situaţia financiară a companiei să testeze max-ba. Poate fi inceputul unei frumoase prietenii!