Una dintre întrebările pe care numeroși antreprenori ni le adresează este care va fi regimul de impozitare pentru microîntreprinderi pentru anul în curs. Iar dorința noastră, în calitate de consultanți, este ca toate întrebările clienților noștri să primească răspunsuri cât mai clare. Însă, uneori, acest lucru nu este deloc ușor, în mod special atunci când legislația nu este clară, când există loc de interpretări sau când apar modificări legislative pe ultima sută de metri.

Cu toate că la Accountess, majoritatea clienților noștri dețin afaceri în cadrul cărora regimul de impozitare este de 16%, avem și clienți care dețin microîntreprinderi și care au nevoie, în aceeași măsură ca restul antreprenorilor, de claritate, predictibilitate și siguranță în orice decizii vor lua.

Însă aceste decizii sunt puternic influențate de noile modificări la Codul fiscal, modificări pe care le propune Guvernul României și care îngrădesc în mod vădit 2 drepturi importante: dreptul la liberă inițiativă și dreptul la șanse egale.

Este un aspect pe care îl înțelegem privind către cea mai nouă ordonanță de urgență pusă în transparență decizională pe site-ul Ministerului Finanțelor.

Concret, noua ordonanță de urgență pusă în transparență decizională pe site-ul Ministerului de Finanțe, propune următoarele aspecte:

Dacă o persoană deține 2 sau mai multe companii (cu minim 25% dețineri directe sau indirecte din capitalul social) a căror cifră de afaceri individuală este sub 500.000 euro, dar împreună depășesc 500.000 euro, atunci niciuna dintre companii nu va mai putea fi microîntreprindere și în loc să se plătească 1% sau 3% pe cifra de afaceri, se va plăti 16% impozit pe profit.

Nu este definit în acest moment subiectul gradelor de rudenie și deținerile directe/indirecte pentru care încă așteptăm clarificări printr-un Ordin ANAF și astfel să putem să vedem dacă existența mai multor companii deținute de o familie, prin frați, soț soție și alte grade de rudenie până la gradul 3 va obliga și aceste companii deținute de oameni care fac parte din aceeași familie să treacă la impozitul pe profit.

Așa cum bine știm, microîntreprinderile fac parte din categoria IMM-urilor (Întreprinderi Mici și Mijlocii).

Și mai știm și faptul că în acest moment, Microintreprinderile au două plafoane posibile de impozitare – 1% sau 3%.

Vă amintim faptul că începând cu 01 ianuarie 2024, o persoană poate să dețină părți sociale sau acțiuni în mod direct sau indirect la o singură microîntreprindere.

Până pe data de 31 martie 2024, persoanele ce dețin mai multe microîntreprinderi trebuie să decidă ce societăți trec la plata impozitului pe profit și care societate rămâne microîntreprindere. Va fi una singura care poate fi microintreprindere.

De la 1 ianuarie 2024 s-a modificat modul de taxare a microîntreprinderilor. Astfel, vor fi următoarele cote de impozitare.

  1. 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro.
  2. 3%, pentru microîntreprinderile care:
  3. realizează venituri peste 60.000 euro; sau
  4. desfășoară activități, principale sau secundare în diverse coduri CAEN.

 

Revenim cu informații concludente imediat ce avem date concrete care să ne spună cum tratăm regimul microîntreprinderilor în anul în curs, în 2024.

Ceea ce este deosebit de neplăcut este faptul că nu avem în acest moment, un cadru clar pentru regimul microîntreprinderilor iar antreprenorii nu știu la ce praguri de impozitare să se aștepte, care vor fi condițiile care se vor lua în considerare.

Și ca să înțelegem cât de dificile pot fi anumite situații, să ne imaginăm ca un antreprenor descoperă că nu mai poate avea business-ul încadrat la categoria microîntreprinderilor, cu toate că pragul încasărilor nu depășește limita pentru această categorie și nici nu deține un cod CAEN care l-ar putea exclude din această categorie. Însă poate avea o rudă care să dețină o altă afacere încadrată ca microîntreprindere, și, astfel, să trebuiască să aleagă cine va rămâne microîntreprinzător și cine nu.

Vă ținem la curent cu orice modificări ce pot apărea pe acest subiect, precum și soluțiile pe care noi, la Accountess, le propunem pentru clienții și afacerile clienților noștri din portofoliu.

Echipa Accountess

 

Ne poți urmări pe Facebook si pe Linkedin pentru a rămâne mereu la curent cu toate articolele și materialele pe care le publicăm.