Rolul autorităților este să aibă grijă de cetățeni și, printre altele, nu ne lasă să ne plictisim. Motiv pentru care aduc, cu regularitate, modificări legislative. De data aceasta este vorba despre schimbări în Codul Fiscal și Codul de procedură fiscală, aprobate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 11/2021.
Ordonanța a intrat în vigoare începând cu 3 Februarie 2022, de aceea vă recomandăm să parcurgeți, mai jos, rezumatul informațiilor de interes:
Principalele modificări aduse Codului Fiscal
- Impozitul pe profit
- Regimul sponsorizărilor: a fost eliminată prevederea potrivit căreia sumele sponsorizate care nu sunt scăzute din impozitul pe profit datorat să se reporteze în următorii 7 ani consecutivi.
Această modificare se datorează schimbării regimului fiscal al sponsorizărilor adoptate prin Legea nr. 322/2021 începând cu 1 ianuarie 2022.
- Persoanele juridice care se dizovă cu lichidare sau fără lichidare, și care aplică facilitățile fiscale aplicabile prin OUG nr. 153/2020, nu vor declara/plăti impozitul pe profit până la data de 25 iunie 2022 inclusiv, ci până la data depunerii situațiilor financiare la organul fiscal (în cazul firmelor care se dizolvă cu lichidare), respectiv până la închiderea persoanei impozabile (în cazul persoanelor juridice care în cursul anului fiscal se dizolvă fără lichidare).
- Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
- Regimul sponsorizărilor: a fost eliminată prevederea potrivit căreia sumele sponsorizate care nu sunt scăzute din impozitul pe venit datorat să se reporteze în trimestrele următoare, pe o perioadă de 28 de trimestre consecutive.
Această modificare se datorează schimbării regimului fiscal al sponsorizărilor adoptate prin Legea nr. 322/2021 începând cu 1 ianuarie 2022.
- Impozitul specific
- Pentru anul 2022, contribuabilii obligaţi la plata impozitului specific unor activităţi, nu datorează impozit specific pentru o perioadă de 180 de zile calculată de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
- În aplicarea noilor prevederi contribuabilii recalculează, în mod corespunzător, impozitul specific aferent anului 2022, prin împărţirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea valorii rezultate cu diferenţa dintre numărul de 365 de zile calendaristice şi numărul de 180 de zile calendaristice.
- Dotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale
- Până la data de 31 decembrie 2022, operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligaţia de a dota automatele comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale.
Principalele modificări aduse Codului de procedură fiscală
- Furnizarea periodică de informații pentru COMERCIANȚII ONLINE
- Legiuitorul instituie obligația de către contribuabili a furnizării de informații privind activitatea desfășurată, prin completarea unei Declarații pe propria răspundere.
- Entitățile care pun la dispoziţie o interfaţă electronică prin care se facilitează tranzacţiile comerciale online (piața on-line, platformă, portal sau alte mijloace necesare) sunt obligate să furnizeze periodic organului fiscal central informaţii referitoare la tranzacţiile desfăşurate prin intermediul acesteia.
- Natura informaţiilor, periodicitatea, precum şi modelul declaraţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F..
- Eliminarea depunerii declarațiilor pe perioada de inactivitate termporară înscrisă în Registrul Comerțului
- Entităţile înregistrate în Registrul Comerţului, pentru care există înscrise menţiuni privind inactivitatea temporară, nu au obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în Registrul Comerţului.
- Celelalte entităţi, altele decât cele prevăzute mai sus, nu au obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activităţii la organismele care le-au autorizat, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind suspendarea activităţii în registrul contribuabililor.
- Aplicarea prevederilor de mai sus încetează la data reluării activităţii sau la împlinirea unui termen de 3 ani de la data înregistrării în Registrul Comerţului a menţiunii privind inactivitatea temporară sau a menţiunii privind suspendarea activităţii în registrul contribuabililor.
- Regularizarea impozitului pe dividende aferent distribuirii de dividende anticipat în cursul anului – în cazul în care din regularizarea anuală a dividendelor distribuite parțial în cursul anului rezultă sume de restituit la buget, plătitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declarație de regularizare / cerere de restituire.
- Eșalonarea la plată în forma clasică, noi condiții aplicabile
- A fost introdusă prevederea potrivit căreia debitorul care se află în procedura insolvenţei şi doreşte eşalonarea la plată poate solicita această înlesnire la plată cu condiţia ca până la data emiterii deciziei de eşalonare la plată să iasă din procedura insolvenţei (anterior acestei prevederi condiția era ca debitorul să nu se afle în procedura insolvenței).
- A fost eliminată condiția ca debitorului să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară.
Vă reamintim că aceste informații sunt doar un rezumat al schimbărilor aprobate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 11/2021. Noi le-am parcurs complet și suntem în măsură să vă ajutăm cu detalii specifice și recomandări, în cazul în care considerați că sunt de interes. Pentru aceasta, vă rugăm să luați legătura cu Echipa Accountess.