PFA VS SRL în 2023? Află avantajele și care opțiune ți se potrivește în funcție de specificul activitatii si de obiectivele pe care ti le propui in zona de activitate profesionala si de business.

PFA sau SRL? Este una dintre întrebările pe care contabilii le aud cel mai des, nu doar în 2023. Ne dorim să știm care opțiune ni se potrivește cel mai bine în funcție de specificul business-ului nostru, în funcție de ce obiective financiare ne impunem, cu atenție la numeroase aspecte ce merită luate în considerare când luăm o astfel de decizie.

Desigur, de multe ori pornim de la planul nostru de afaceri, care va dicta de la bun început forma juridică potrivită pentru viitorul nostru.

Alegerea unei forme de organizare care să se potrivească pentru necesitățile business-ului trebuie să țină cont de criterii foarte solide, mult mai complexe decat cele pe care suntem obișnuiți să le luam în considerare: costuri de administrare, taxe obligatorii, procedura de depunere a declarațiilor, eforturi pentru organizarea formei juridice, costuri de înființare etc.

În materialul de față vom stabili care sunt cele mai mari avantaje și dezavantaje pentru fiecare opțiune în parte. De asemenea, vom stabili cui se potrivește ideea de a înființa un SRL și cui se potrivește opțiunea de a avea un PFA, cu bune și cu aspecte mai puțin fericite.

Cele mai mari AVANTAJE pentru infiintarea unui SRL in 2023:

Varianta înființării unui SRL este forma de organizare cea mai potrivită atunci când:

  1. Activitatea companiei va fi una complexă (cu activitate economica de comerț, producție, etc. ).
  2. Vrei să atragi finanțări pe fonduri europene pentru dezvoltarea afacerii și deschiderea de noi linii de business.
  3. Vrei să îți dezvolti afacerea cu un brand în piață și atragerea de potențiali investitori, proiecte mari.
  4. Societatea poate avea mai mulți acționari care să aducă infuzie de capital în desfășurarea activității.
  5. Vrei să accesezi credite bancare pentru business.
  6. Există libertatea de a alege o plaja mult mai mare de coduri CAEN.
  7. În funcție de veniturile/ costurile realizate taxarea pe SRL poate fi mai avantajoasă, iar impozitarea să fie de 1% la veniturile realizate daca sunt îndeplinite condițiile legislative valabile pentru anul 2023, și anume:- existența unui salariat cu normă intreaga de lucru, cu salariu minim de 3.000 lei/lună
    – veniturile din consultanță și management să nu depășească 20% din veniturile totale
    – veniturile realizate să nu depășească planfonul de 500.000 EUR.

 

Cele mai mari DEZAVANTAJE pentru înființarea unui SRL în 2023:

  1. Pentru a putea beneficia de lichidități un SRL trebuie să înregistreze profit, iar ulterior profitul va putea fi redirecționat către acționari sub forma de dividende, pentru care se va plăti un impozit de 8%.
  2. Accesul la disponibilitățile bănești se va putea face dupa închiderea anului sau în anul curent prin întocmirea de situații financiare anuale sau intermediare.
  3. Un SRL deține obligația de a avea un salariat cu normă intreagă pentru a putea beneficia de condițiile de taxare mai avantajoase.
  4. Când deții un SRL ai multe obligații declarative către autoritatea fiscală.

 

Cele mai mari AVANTAJE pentru înființarea unui PFA în 2023:

  1. Accesul imediat la lichiditățile încasate, fără să fii limitat de închiderea anului sau întocmirea de situații financiare în cursul anului.
  2. Poate fi gestionat mai ușor și de către titularul PFA-ului, fără ajutorul unui contabil.
  3. Persoana fizica ce desfășoară activități economice în mod independent are calitatea de angajat propriu.
  4. De asemenea, perioada în care o persoană fizică autorizată desfăşoară activităţi economice în temeiul prezentei OUG nr. 44/2008 constituie vechime în specialitate, dacă sunt îndeplinite anumite condiţii, potrivit Legii nr. 125/2022.Vechimea în muncă şi, după caz, vechimea în specialitate sunt considerate perioade în care PFA a desfăşurat activitate economică şi a achitat contribuţiile, taxele şi impozitele legale, nefiind luată în considerare perioada în care PFA nu a avut activitate generatoare de venit sau a avut activitatea suspendată.

 

Cele mai mari DEZAVANTAJE pentru înființarea unui PFA în 2023:

  1. Titularul PFA trebuie să facă dovada studiilor profesionale pentru codurile CAEN autorizate.
  2. Limitarea la un număr maxim de 5 coduri CAEN.
  3. Limitarea la un număr de maxim 3 angajați.
  4. În cazul PFA, posibilitatea de dezvoltare este mai limitată.

 

Cui se potrivește cel mai bine opțiunea SRL în 2023?

Ce tip de afaceri necesită un SRL în mod clar?

  1. Pentru că schimbările legislative aduse în acest an 2023 au redus cu mult diferențele de taxare între un SRL și un PFA, în alegerea unei forme de organizare trebuie avute în vedere pe lângă taxele datorate fiecărui regim și de veniturile/ costurile angajate precum și de activitatea desfășurată pentru a putea avea cea mai bună optimizare fiscală.
  2. Companiile care estimează o cifră de afaceri sub 500.000 EUR pot alege între un regim de impozitare de 1% (ca microîntreprindere, cu obligația de a avea un salarit) sau un regim de impozitare de 16% (impozit pe profit – fără salariat).
  3. SRL este potrivit pentru companiile în care sunt implicați mai mulți asociați, care au nevoie de mai mult de 5 CAEN pentru a funcționa.
  4. SRL este potrivit afacerilor care vor să scaleze, să aiba acces mai sigur și mai rapid la finanțări, care vor să investească și să acumuleze capital istoric.
  5. Sub această formă de organizare, proprietatea asociaților este protejată, răspunderea patrimonială fiind angajată în SRL în limita capitalului social.
  6. Pe scurt, dacă vrei o afacere mare, vizibilă, capabilă să atragă investiții și investitori, cu un istoric vizibil, o companie este forma potrivită de organizare, nu PFA.
  7. Relații complexe de afaceri: mulți furnizori, mulți clienți, asigură o vizibilitate și o prestanță mai ridicate.
  8. Domenii potrivite: comert en-gros și en-detail, HORECA, investiții imobiliare, construcții, energie, automotive, turism, samd.

 

Cui se potrivește cel mai bine opțiunea PFA în 2023?

Ce tip de afaceri pot prospera mai bine sub umbrela unui PFA?

  1. Persoanele fizice care activează ca freelancer într-un anumit domeniu pentru unul sau mai mulți clienți si care nu au o afacere mare în domeniul respectiv, mai ales profesiile liberale.
  2. Start-up-urilor la început de drum unde activitatea este mai redusă și nu au nevoie de personal angajat.
  3. Afacerile care nu au în vedere asocierea cu alte persoane sau companii și care nu au în plan să creasca foarte mult, să atragă investiții sau investitori, pentru care istoricul și prestanța de business nu sunt importante.
  4. Patrimoniul PFA de regulă se suprapune cu cel al persoanei fizice, răspunderea poate fi nelimitată, deci este o formă de organizare potrivită persoanelor care au cifrele sub control și domeniilor de activitate care nu presupun angajamente financiare riscante.
  5. Înființarea și funcționarea PFA presupun costuri și birocrație reduse.
  6. Domenii potrivite: profesiile liberale (avocatură, traducători, notari, ingineri constructori, auditori energetici, medici, arhitecți, samd), consultanță, marketing.

Desigur, dezbaterile pro și contra PFA VS SRL pot fi continuate foarte mult timp. Iar regulile care se aplică nu sunt universal valabile.

Mai mult, pentru că există un fond de schimbări legislative care se concretizează în mod continuu, opțiunile noastre pot fi supuse unor noi evaluări. Dacă ideea de a avea un PFA este acum una care nu încântă foarte mulți oameni de afaceri, se prea poate ca viitorul să ne demonstreze contrariul, cel puțin într-o anumită masură.

Vă invităm să ne contactați pentru servicii de expertiză contabilă, consultanță și management financiar, reorganizări de companie, consultanță în domeniul resurselor umane și nu numai.

De asemenea, vă invităm să ne urmăriți pagina de Facebook, precum și contul de Linkedin pentru a rămâne la curent cu cele mai noi articole de interes.

Lina Suditu
Senior Consultant
(+4) 0722-367.612
Str. Grigore Mora 24, 011887, București, România
(+4) 021-310.00.95

 

Contactați-ne pentru consultanță și servicii de expertiză contabilă

 

Ne-am bucura ca Accountess să fie în primul dumneavoastră gând atunci când aveți nevoie de ajutor, informații sau lămuriri pentru orice subiect care ține de consultanță fiscală, management financiar-contabil sau domeniul resurselor umane. Responsabilul dumneavoastră de cont este acolo pentru a prelua aceste solicitări și pentru a veni, ajutat de o echipă de peste 50 de specialiști, cu cele mai eficiente și profitabile soluții.