În contextul actual, efectele celor două evenimente disruptive, pandemia și războiul din Ucraina, generează îngrijorări în mediul de afaceri din România. Potrivit celui mai recent sondaj realizat de Consiliului Național al IMM-urilor din România (CNIPMMR), 93.5% dintre companii întrevăd riscuri cu privire la o potențială criză economică. Cu o echipă de peste 50 de experți în management financiar și consultanță fiscală, Accountess subliniază impredictibilitatea mediului fiscal din România și nevoia companiilor de a beneficia de un nivel ridicat de expertiză.
Mediului fiscal din România îi lipsește în continuare predictibilitatea, un lucru pe care comunitatea de afaceri îl revendică de decenii. Legislația fiscală este complexă și deseori ambiguă, ceea ce atrage nevoia unui nivel ridicat de expertiză pentru un comportament fiscal corect din partea companiilor. Partenerii din portofoliul Accountess acordă o mare atenție vitalității financiare a afacerilor lor. În această perioadă caracterizată de evoluții dinamice de la o zi la alta, dialogul susținut cu consultanții Accountess și implicarea acestora în alegerea deciziilor reduc o bună parte din angoasele antreprenorilor.
Primele semnale ale fragilității și potențialele riscuri în caz de criză sunt resimțite, în primul rând, în cadrul departamentelor financiar-contabile.
Importanța consultanței strategice în domeniul financiar-contabil devine esențială atât ca atitudine profilactică din partea companiilor, cât și ca măsură de intervenție în situații de criză. Pe această temă, în pandemie, peste 135 companii au apelat la serviciile de consultanță Accountess.
Există o serie de măsuri eficiente pe care companiile care au traversat cu bine situații de criză le-au adoptat. Printre cele mai comune se numără:
- migrarea angajaților către forma de tele-muncă și accesarea beneficiilor financiare aplicabile acestei situații; accesarea fondurilor IMM Invest;
- renegocierea contractelor de chirie cu ajutorul certificatului pentru situații de urgență;
- eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale;
- solicitarea amnistiei fiscale pentru dobânzile și penalitățile datorate pentru debitele restante;
- implementarea șomajului tehnic pentru domeniile afectate.
O atenție deosebită asupra lichidităților este imperativă pentru menținerea activității.
Cu o experiență de aproape 20 de ani, Accountess a sprijinit până în prezent 1.033 de clienți organizați în toate formele juridice și economice iar o concluzie trasă este că domenii precum colectarea, plățile, termenele sau analiza costurilor merită abordări aprofundate. Dat fiind contextul actual, transformarea digitală ar trebui să fie printre preocupările prioritare în ceea ce privește zona de management.
Regândirea anumitor arii cheie, precum comunicarea cu beneficiarii, analiza concurenței, exploatarea datelor generate, capacitatea de inovare sau percepția clienților asupra valorii produselor sau serviciilor este ceea ce va influența ierarhia următorilor cinci ani.
Mai mult, reorganizarea activității Accountess exclusiv online a avut un impact pozitiv major:
- pentru echipă – posibilitatea de a lucra de la distanță a adus în echipa Accountess colegi din toată țara, dar și satisfacția de a avea libertate deplină de acțiune
- pentru clienți – serviciile oferite companiilor din întreaga țară au susținut reorganizarea electronică a arhivelor și a întregii activități financiar-contabile și de resurse umane, aplicând principiile digitalizării.
Iată și recomandările Accountess, ca măsuri eficiente abordate de companii pe timp de criză:
- Elaborarea bugetelor pe mai multe scenarii, cu posibilitate de ajustare lunară, în funcție de profitabilitate și nivelul veniturilor și cheltuielilor. Un mod de lucru bazat pe scenarii multiple este extrem de important când vine vorba de adaptabilitatea business-urilor la contexte predispuse către schimbări dramatice.
- Menținerea unui cash-flow pozitiv: atenția acordată pentru respectarea termenelor de încasare, respectiv către procedurile de recuperare, care trebuie să fie clare și aplicabile.
- Capacitatea de adaptare a echipei, prin creșterea implicării și flexibilitatea în ceea ce privește includerea angajaților în activități diversificate din viața companiei.
- Consolidarea relațiilor la nivelul echipei, inclusiv la nivel de management și investirea constantă în pregătirea oamenilor, prin diverse sesiuni de training.
- Adoptarea de tehnologii care să asigure creșterea productivității și eficientizarea proceselor de lucru. Transformarea digitală trebuie să constituie o măsură prioritară pentru optimizarea proceselor și creșterea competitivității.
- Restructurarea liniilor de business printr-o analiză la rece a profitabilității pe fiecare verticală și/sau produs și asumarea rapidă a deciziilor în momente de criză.
Recomandările de mai sus provin din experiența Accountess acumulată în ultimii ani și reflectă cazuri concrete pe care le-am întâlnit alături de clienții și partenerii noștri. Sigur, nu știm exact care vor fi evoluțiile economice în perioada următoare, dar un principiu general poate fi aplicat în orice caz, iar el se bazează pe proverbul ”paza bună trece primejdia rea”. Pentru a-l pune în aplicare, de partea cu paza bună ne putem ocupa noi, cei de la Accountess – prin consultanță, idei și recomandări de acțiuni pentru situațiile concrete pe care ni le veți semnala. Așteptăm așadar să ne contactezi pentru a începe să construim împreună, la nivel financiar-contabil sau al resurselor umane, soluții de pregătire a companiei tale la impredictibilitatea mediului economic și fiscal actual.