Unul dintre rolurile noastre în calitate de experți în consultanță fiscală este acela de a simplifica, pe cât posibil, viața antreprenorilor, a clienților noștri. Și uneori întâlnim, în această inițiativă, aliați surpriză. De data aceasta a fost chiar legiuitorul, care a ajustat de curând, în sens pozitiv, procedura declarației privind beneficiarul real:
Începând cu data de 1 ianuarie 2022, prin Legea nr. 315/2021 publicată în monitorul oficial nr. 1240/29.12.2021 privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, au fost aduse câteva modificări privind declararea beneficiarilor reali, printre care amintim:
- A fost eliminată obligația depunerii ANUALE a DECLARAȚIEI PRIVIND BENEFICIARUL REAL de către persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, cu următoarele excepții:
- DECLARAȚIA PRIVIND BENEFICIARUL REAL se depune la înmatriculare și ori de câte ori intervine o modificare, de către toate persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului.
Important: Termenul de declarare a modificării privind datele de identificare ale beneficiarul real este de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
- Companiile care au în structura actionariatului entităţi înmatriculate/înregistrate şi/sau care au sediul fiscal în jurisdicţii necooperante din punct de vedere fiscal şi/sau în jurisdicţii cu grad înalt de risc de spălare a banilor depun ANUAL o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor.
Important: Pentru aceste categorii de persoane juridice declarația ANUALĂ se depune în termen de 15 zile de la aprobarea situaţiilor financiare anuale sau ori de cate ori au loc modificări privind datele de identificare ale beneficiarului real.
De asemenea, Legea 315/2021 precizează în mod expres că termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real este de 90 de zile de la încetarea stării de alertă (starea de alertă încetează pe data de 8 ianuarie 2022), pentru entitățile care au în structura acționariatului companii înmatriculate în jurisdicții necooperante fiscal.
Notă: Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor asigură publicarea pe pagina sa de Internet a listelor actualizate ale jurisdicţiilor necooperante fiscal, elaborate de organismele internaţionale abilitate.
- A fost introdusă prevederea prin care obligația declarării beneficiarilor reali, prevăzută la art. 56 alin.1 din Legea 129/2019, este îndeplinită şi prin includerea, la înmatriculare, în actul constitutiv, a datelor de identificare ale beneficiarilor reali şi a modalităţilor în care se exercită controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioară a datelor de identificare ale beneficiarilor reali nu instituie obligaţia întocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora îndeplinindu-se prin depunerea declaratiei la înmatriculare și atunci când intervine o modificare.
- Totodată, la art. 56 a fost introdus un nou alineat ce prevede faptul că persoanele juridice înmatriculate în registrul comerţului anterior datei de 1 Ianuarie 2022 (data intrării în vigoare a prezentei legi) depun o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice pe care o actualizează ori de câte ori intervine o modificare, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăților. Această obligație se consideră a fi îndeplinită pentru persoanele juridice care au depus cel puțin o declarație privind beneficiarul real ulterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi.
În concluzie, pentru persoanele juridice, care au depus cel puțin o declarație privind beneficiarul real, obligația depunerii declarației privind beneficiarii reali se consideră a fi îndeplinită.
- Alte prevederi legate de declarația privind beneficiarul real:
- În cazul în care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaraţia se depune în termen de15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
- Declaraţia pe proprie răspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ,respectiv numele, prenumele, data și locul naşterii, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, cetăţenia, domiciliul sau reşedinţa, precum şi modalităţile în care se exercită controlul asupra persoanei juridice.
- Declaraţia privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică şi poate fi transmisă la oficiul registrului comerţului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poştă şi curier sau prin ghișeul oficiului registrului comerțului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.
- Declaraţia privind beneficiarul real poate fi dată şi în faţa reprezentantului oficiului registrului comerţului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat.
- Sancțiunile privind nedepunerea declarației în termenele legale sunt:
- AMENDĂ de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru nerespectarea termenelor de depunere a declarației. Aplicarea sancțiunii se realizează de către organele de control din cadrul Ministerului Finanțelor Publice – ANAF sau de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor – prin agenții constatatori proprii.
- Dizolvarea entității – la cererea Registrului Comerțului dacă în termen de 30 de zile de la data aplicării sancţiunii de mai sus, reprezentantul persoanei juridice nu a depus declarația privind datele de identificare ale beneficiarului real.
Am putea spune, desigur, că modificările de mai sus contribuie, la rândul lor, la ușoara briză a debirocratizării pe care o simțim în ultima vreme. Totuși, pentru o prognoză precisă și o evaluare corectă a modului în care se aplică respectivele modificări legislative, vă stăm la dispoziție pentru asistență și recomandări.
Echipa Accountess
www.accountess.ro