Ce trebuie să știm despre angajarea persoanelor cu dizabilități? Câteva dintre cele mai importante informații pentru angajatori și angajați sunt prezentate în acest articol. Și sperăm să lămurim pe această cale o mare parte dintre întrebările pe care le descoperim adesea în ședințele noastre de consultanță de resurse umane și salarizare.

În zilele noastre, apar destul de multe prejudecăţi şi stereotipuri care ne influenţează modul de a gândi şi de a percepe persoanele din jurul nostru. Ne vom concentra atenţia asupra angajării persoanelor cu dizabilităţi deoarece a avea o dizabilitate nu înseamnă că dreptul la muncă nu există.

Vom descoperi în cadrul acestui articol care sunt drepturile angajaților cu handicap, care sunt drepturile și obligațiile angajatorilor care încadrează persoane cu handicap, precum și cu autism. De asemenea, vom vedea și care sunt sancțiunile care se instituie în cazul angajatorilor care nu respectă drepturile persoanelor cu handicap.

Codul Muncii, prin Art. 5 Alin. (2) defineşte că orice discriminare directă sau indirectă faţă de un salariat, discriminare prin asociere, hărţuire sau faptă de victimizare, bazată pe criteriul de rasă, cetăţenie, etnie, culoare, limbă, religie, origine socială, trăsături genetice, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare cu HIV, opţiune politică, situaţie sau responsabilitate familială, apartenenţă ori activitate sindicală, apartenenţă la o categorie defavorizată, este interzisă.

 

CADRUL LEGISLATIV esențial pentru a înțelege subiectul angajării persoanelor cu dizabilități

 

Legea nr. 448/2006 prin Art. 2 Alin. (1) defineşte astfel: persoanele cu handicap sunt acele persoane cărora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate, le împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale.

Art. 78 Alin. (1) Persoanele cu handicap pot fi încadrate în muncă conform pregătirii lor profesionale şi capacităţii de muncă, atestate prin certificatul de încadrare în grad de handicap, emis de comisiile de evaluare de la nivel judeţean sau al sectoarelor municipiului Bucureşti.

Art. 79 Alin. (1) Angajarea persoanei cu handicap în muncă se realizează în următoarele forme:

  1. a) pe piaţa liberă a muncii;
  2. b) la domiciliu;
  3. c) în forme protejate.

(2) Formele protejate de angajare în muncă sunt:

  1. a) loc de muncă protejat;
  2. b) unitate protejată autorizată.

 

ANGAJAREA PERSOANELOR CU AUTISM – Informații esențiale pentru angajați și angajatori

 

Autismul reprezintă o tulburare a dezvoltării ce se caracterizează prin multiple dificultăţi de relaţionare, comunicare si interacţiune cu cei din  jur. Totuşi, ca fiecare dintre noi, persoanele care au această afecţiune au şi dreptul să se angajeze şi tocmai aceste deficienţe să îi transforme în niste angajaţi valoroşi pentru compania din care fac parte.

Calitătile care îi pot diferenţia pot fi următoarele: atenţie sporită la detalii, abilităţi logice si analitice, concentrare desăvârsită, capacitatea de a găsi soluţii inovatoare, memorie foarte bună, corectitudine, implicare, tenacitate, toleranţă privind activităţile repetitive. Dificultăţile care ar putea să apară la locul de muncă ar fi de natură socială, interacţiune precară cu colegii, comunicare cu dificultate, neînțelegerea imediată a sarcinilor.

 

Ce trebuie să știm despre angajarea persoanelor cu autism?

 

Dacă dorim să angajăm o persoană cu autism, trebuie să avem o abordare individuală cu aceasta şi să o sprijinim în desfăsurarea activităţii sale. Putem desemna o persoană care să o ajute să se integreze, să îi oferim training pe orice activitate ce urmează să o desfăşoare, să organizăm clar si vizual sarcinile şi să îi oferim un program flexibil de lucru.

 

BENEFICIILE PERSOANELOR CU DIZABILITĂŢI

 

Persoanele cu handicap aflate în căutarea unui loc de muncă sau încadrate în muncă beneficiază de următoarele drepturi conform Art. 80 si Art. 83 Alin. (1) din Legea 448/2006:

a) cursuri de formare profesională;

b) adaptare rezonabilă la locul de muncă;

c) consiliere în perioada prealabilă angajării şi pe parcursul angajării, precum şi în perioada de probă, din partea unui consilier specializat în medierea muncii;

d) o perioadă de probă la angajare, plătită, de cel puţin 45 de zile lucrătoare;

e) un preaviz plătit, de minimum 30 de zile lucrătoare, acordat la desfacerea contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului pentru motive neimputabile acestuia;

f) posibilitatea de a lucra mai puţin de 8 ore pe zi, în condiţiile legii, în cazul în care beneficiază de recomandarea comisiei de evaluare în acest sens.

g) transportul la şi de la domiciliu al materiilor prime şi materialelor necesare în activitate, precum şi al produselor finite realizate.

 

BENEFICIILE ANGAJATORILOR PERSOANELOR CU HANDICAP

Art. 84 din Legea 448/2006 menţionează că angajatorii persoanelor cu handicap beneficiază de următoarele drepturi:

a) deducerea, la calculul profitului impozabil, a sumelor aferente adaptării locurilor de muncă protejate şi achiziţionării utilajelor şi echipamentelor utilizate în procesul de producţie de către persoana cu handicap;

b) deducerea, la calculul profitului impozabil, a cheltuielilor cu transportul persoanelor cu handicap de la domiciliu la locul de muncă, precum şi a cheltuielilor cu transportul materiilor prime şi al produselor finite la şi de la domiciliul persoanei cu handicap, angajată pentru muncă la domiciliu;

c) decontarea din bugetul asigurărilor pentru şomaj a cheltuielilor specifice de pregătire, formare şi orientare profesională şi de încadrare în muncă a persoanelor cu handicap;

d) o subvenţie de la stat, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Legea privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă 76/2002 menţionează si ea o serie de beneficii prin Art. 85 Alin. (1) care reliefează că angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, şomeri în vârstă de peste 45 de ani, şomeri care sunt părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale, şomeri de lungă durată sau tineri NEET primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii, o sumă în cuantum de 2.250 lei, cu obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni.

Art. 85 Alin. (2) afirmă că de facilităţile prevăzute la alin. (1) beneficiază şi angajatorii care, în raport cu numărul de angajaţi, şi-au îndeplinit obligaţia, potrivit legii, de a încadra în muncă persoane cu handicap, precum şi angajatorii care nu au această obligaţie legală, dacă încadrează în muncă pe durată nedeterminată persoane cu handicap şi le menţin raporturile de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni.

 

OBLIGAŢIILE ANGAJATORILOR CU PRIVIRE LA INCADRAREA PERSOANELOR CU HANDICAP

 

Prin Art. 78 Alin. (2) si Alin (3) din Legea 448/2006 se menţionează că autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel puţin 50 de angajaţi, au obligaţia de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajati.

 

Ce se întâmplă în situația în care angajatorii nu pot încadra persoane cu handicap în companiile lor?

Așa cum bine știm, autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajează persoane cu handicap în condiţiile prevăzute la alin. (2), plătesc lunar către bugetul de stat o sumă reprezentând salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată înmulţit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap.

In mod clar, beneficiile acordate aduc după sine şi obligaţii în cazul nerespectării cadrului legal, iar Legea 76/2002 Art. 85 Alin. (4) reglementează faptul că angajatorii care încetează raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanelor prevăzute la alin. (1) şi (2) anterior termenului de 18 luni sunt obligaţi să restituie, în totalitate, agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă sumele încasate pentru fiecare persoană pentru care a încetat raportul de muncă sau de serviciu anterior termenului menţionat, plus dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României în vigoare la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu, dacă încetarea acestora a avut loc din motivele care țin de salariat.

 

Posibile sancțiuni pentru angajatorii care nu respectă drepturile persoanelor cu dizabilităţi:

 

Nerespectarea dispoziţiilor art. 78 alin. (2) şi (3), cu amendă de la 25.000 lei la 50.000 lei;

Nerespectarea dispoziţiilor art. 83 alin. (1) lit. b), cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei;

 

Per total, înțelegem faptul că angajarea persoanelor cu handicap și a celor cu autism reprezintă un capitol esențial în legislația muncii și HR, având în vedere necesitatea de a promova incluziunea și diversitatea în mediul profesional. Legea oferă angajatorilor o serie de obligații și facilități pentru a sprijini integrarea acestor categorii în câmpul muncii, asigurându-le acces egal la oportunități de angajare.

Pentru informații suplimentare pe această temă, precum și pentru orice nevoie de servicii de consultanță în HR, administrare de personal și salarizare, te invităm să ne contactezi. Suntem la un email distanță.

 

Marina Preda

Marina Preda

HR & PAYROLL CONSULTANT ACCOUNTESS

 

Ne poți urmări pe Linkedin și pe Facebook pentru a rămâne mereu la curent cu materialele pe care le publicăm.