Care sunt factorii care pot crește riscul fiscal al unui SRL? Ce este riscul fiscal al unei afaceri? Ce crește riscul fiscal și cum afli dacă afacerea ta a fost încadrată într-o astfel de categorie de către ANAF? În materialul de astăzi vom clarifica aceste aspecte și nu numai.

În articole recente am discutat despre existența unor categorii de risc fiscal în care sunt uneori încadrate anumite societăți comerciale. Există risc fiscal scăzut, risc fiscal mediu și risc fiscal mare. În funcție de activitățile și istoricul unui SRL, ANAF te poate include într-una dintre aceste categorii iar de aici încep anumite consecințe să se producă.

De ce avem nevoie de aceste categorii de risc fiscal?

Încadrarea în aceste categorii de risc se face tocmai pentru a permite autorităților să facă verificari tematice la contribuabilii care într-adevar prezintă risc. ANAF realizează în acest mod o organizare a contribuabililor de așa natură încât să controleze strict pe cei care au un anumit comportament care indică un tipar de nereguli și neconformități.

Un exemplu clar este faptul că o societate comercială inclusă într-o categorie de risc fiscal poate fi ținta unui control din partea inspectorilor fiscali. De ce? Pentru că acolo unde există anumite semnale că lucrurile nu se realizează conform legii, există și necesitatea unei intervenții din partea organului fiscal.

Așadar, consecința încadrării este faptul că vei fi obiectul unor verificări și de cele mai multe ori discutăm despre controale tematice. Contribuabilul primește pe email detalii cu privire la natura și obiectul controlului înainte de realizarea sa efectivă.

Cu toate că nu cunoaștem algoritmii pe baza cărora ANAF include o societate într-o anumită categorie de risc fiscal, avem câteva repere de care să ținem cont și care să ne ajute să prevenim astfel de evenimente cu impact negativ pe termen lung.

Astăzi clartificăm câteva idei importante care ne ajută să înțelegem cum putem să prevenim situațiile de încadrare în categorii de risc fiscal pentru societățile noastre.

În primul rand, regula cea mai importantă pentru a preveni aceste evenimente nedorite este cea de conformare fiscală.
Acest lucru presupune să fim la zi cu toate taxele plătite, cu toate declarațiile depuse iar în documentele contabile să existe ordine desăvârșită. Și aici nu ne referim atât de mult la organizarea documentelor, cât la cifrele care sunt cuprinse în aceste documente și la modul în care documentele contabile sunt realizate, la maniera în care declarațiile și formularele sunt depuse.

Nedepunerea de declarații fiscale la timp este un factor care duce o afacere într-o categorie de risc fiscal.

Un alt factor de risc este depunerea de declaratii fiscale cu erori, pe care contribuabilul ori le rectifică, ori nu le rectifică. Rectificarea unei declarații fiscale depuse trage un semnal de alarma din start. De aceea este imperios necesar ca fiecare declarație depusa să fie corect completată.

Neraportarea Declaratiei SAF-T reprezintă un alt factor care poate conduce o afacere la încadrare în categorie de risc fiscal.

Descarcă GHIDUL Esential Raportarea SAF-T 2023 în format PDF și distribuie-l în rândul celor cărora crezi că le-ar putea fi de folos.

De asemenea, mare atenție la declararea de pierderi repetate de-a lungul anilor, caz în care nu se mai justifică menținerea în activitate a unui business care este pe pierdere.

Însăși rațiunea de a exista a unei afaceri este de a face profit. Or, păstrarea unei firme pe minus trage un nou semnal de alarmă și poate fi factor important de includere a unei companii într-o categorie de risc fiscal.

Faptul că o firmă nu ajunge pe profit contabil sau fiscal pe termen lung și nu plătește taxe și impozite duce fără doar și poate la un risc fiscal crescut.

Spre exemplu, să ne gândim la un SRL care nu are suficienți clienți astfel încât să ajungă la profit. Ei bine, în primii doi ani, de regulă, ANAF nu include această companie într-o categorie de risc fiscal fiindcă este oarecum normal ca la inceput să ai mai multe investiții, să vina profitul puțin mai greu. Însă, pe termen lung, o companie trebuie să aibă profit, căci altfel nu are rost să existe.

ANAF poate include într-o categorie de risc fiscal un SRL care nu ajunge la profit după primii doi ani. Este un semnal de alarmă care va fi luat în considerare. De ce ai păstra o afacere care nu produce bani și nu aduce profit? Evident, neplătindu-se impozit pe profit, impozit micro și TVA, un business poate intra în atenția autorităților fiscale.

O altă acțiune care poate duce la încadrarea într-o categorie de risc este nerambursarea TVA. Faptul că ai TVA de rambursat și nu soliciți rambursarea pe perioade lungi de timp este un alt semnal de alarmă la care să fim atenți fiindcă crește riscul fiscal. În mod normal orice contribuabil își dorește să își ia banii de la stat, să se realizeze rambursarea TVA.

Când soliciți o rambursare de TVA de la stat, se realizează și un control la prima rambursare. Este normal. Însă evitarea solicitării rambursării de TVA pe perioade lungi de timp poate fi un semnal că ai un motiv sa eviți controlul din partea autorităților fiscale.

De asemenea, atenție mare la solduri mari în situațiile financiare la anumite conturi, cum ar fi contul de casierie sau de avansuri spre decontare. Și aceste solduri pot duce la creșterea riscului fiscal.

Așa cum bine știm, retragerea de bani dintr-un SRL se realizează prin alocarea de dividende iar dacă distribuirea anuală nu este o alegere întotdeauna optimă, se pot face distribuiri trimestriale, prin realizarea de situații financiare interimare la 3 luni și apoi se pot lua sumele de bani ca dividende impozitate. Acest lucru ferește compania de creșterea riscului fiscal pentru că banii trebuie scoși din SRL asa cum spune legea, prin distribuirea de dividende impozitate.

Bilanțurile interimare presupun un cost pentru că reprezintă un efort din partea echipei de contabilitate însă sunt singurele căi legale pentru a scoate cash mai rapid pentru antreprenori pe fluxul corect.

De asemenea, un alt factor de creștere a riscului fiscal este existența de neconcordante între declarațiile depuse. Concret, toate declarațiile depuse trebuie completate corect, în perfectă concordanță cu restul formularelor și declarațiilor depuse sau care urmează să fie depuse.

Un aspect important de reținut este faptul că nu putem, în calitate de contribuabili, să verificam în ce categorie de risc fiscal ne aflăm. Aflăm vestea proastă în momentul în care deja este tarziu, fiind deja încadrați într-o anumită categorie de risc în momentul în care suntem notificați de către ANAF. Or acest lucru presupune anumite corecții și anumite eforturi solide pentru a face posibilă scoaterea din această categorie de risc fiscal.

Vestea bună este că procesul de încadrare într-o categorie de risc fiscal este reversibilă. Însă nu se va realiza peste noapte și în niciun caz pocnind din degete sau așteptând ca lucrurile să se așeze de la sine pe o direcție bună. În principiu, trecerea dintr-o categorie de risc fiscal crescut într-o categorie mai bună nu se realizează în acelasi an, ci în cca 1-2 ani, dacă se iau măsurile necesare.

Tocmai de aceea amintim mereu clienților nostri faptul că fiecare decizie luată alături de noi, în calitate de consultanți fiscali și consultanți financiari, este o decizie care va fi ferită de asemenea evenimente. Atunci când lucrezi cu o companie ce pune la dispoziție specialiști, experți și consultanți cu arii largi de expertiză, tot acest know-how te pune la adăpost de nereguli care mai apoi se plătesc greu.

Ce poate face un contribuabil din momentul în care este notificat că are afacerea încadrată într-o categorie de risc fiscal?

  • Să crească vigilența de conformare și neaparat să își analizeze bilanțul și să stabilească de ce nu face profit, în cazul în care acest lucru se întâmplă.
  • Să solicite rambursarea TVA în cazul în care au TVA de rambursat.
  • Dacă exista probleme frecvente cu declarațiile fiscale, aici fiind de cele mai multe ori problemele cele mai dificile, să se focuseze cu atenție maximă pe relația de colaborare cu un economist bun.

Mulți antreprenori neglijează faptul că o echipă de consultanți fiscali și financiari este un atu care nu poate fi ignorat pentru succesul pe termen lung al unei afaceri.

Un contabil care nu deține experiență și know-how suficient, care nu s-a lovit de suficient de multe spețe practice, nu poate acoperi toate necesitățile unui business solid, mai ales unul care își dorește să scaleze și să se folosească la maxim de toate pârghiile de optimizare fiscală. Și există suficiente astfel de pârghii însă economistul care îți susține afacerea pe parte fiscală-contabilă-financiară trebuie să fie unul foarte bine pregătit și dispus să intre în aceasta zonă care necesită eforturi serioase.

Ce ar trebui să facă orice contabil pentru ca afacerea ta să nu ajungă niciodată într-o categorie de risc fiscal?

1. Să se asigure că există toate documentele contabile necesare pentru funcționarea companiei tale.

2. Să se asigure că toate declarațiile și formularele sunt depuse la timp și în mod corect. Formularele depuse cu corecții pot fi un factor ce poate duce o companie într-o categorie de risc fiscal, așadar este important să lucrezi cu un contabil care își îndeplinește sarcinile corect de la bun început și care lucrează cu multă atenție.

3. Să se asigure că toate acțiunile tale se realizează pe fluxul corect legal. Spre exemplu, faptul că un antreprenor decide să retragă bani din SRL fără să treacă prin bilanțuri contabile interimare sau anuale, reprezintă un aspect pe care contabilul trebuie să îl aducă la cunoștința acestuia și să îi ofere și toate argumentele care să îl convingă să nu dea curs acestei decizii. Contabilul trebuie să facă mai mult decat să depună niște declaratii, el trebuie să fie un veritabil consultant pentru antreprenor.

La final, realizăm faptul că pentru evitarea creșterii riscului fiscal, conformarea este foarte importantă, atât din partea economistului care își realizează sarcinile corect și la timp, cât și din partea antreprenorului.

Degeaba ai un economist care se conformează și respectă legislația ca la carte dacă tu, în calitate de antreprenor, te decizi să acționezi altfel decât spune legea sau nu aduci documentele necesare la timp. Aici discutăm în principiu despre contractele de prestări servicii, facturi fiscale, rapoarte de prestări servicii pentru toate facturile, precum și anexe care stau în spatele contractelor și atașate la facturi fiscale.

De asemenea, economistul are nevoie și de orice alte documente pe care le solicită pentru realizarea bilanțurilor și pentru completarea declarațiilor, pentru plata taxelor și impozitelor. Documentele trebuie transmise la timp, nu cu întârzieri.

O factură de la furnizor adusa dupa 5 luni de la emitere pune economistul într-o situație dificilă și poate produce numeroase încurcături în contabilitatea companiei. Și de aici ajungem tot la creșterea riscului fiscal pentru respectiva companie.
Așadar colaborarea dintre economist și antreprenor trebuie să fie una puțin spus bună, ci de-a dreptul excelentă. Este cel mai bun punct de plecare pentru un business sănătos și pregătit să scaleze cu adevărat.

 

Te invităm să ne urmărești pagina de Facebook, precum și contul de Linkedin pentru a rămâne la curent cu cele mai noi articole de interes.

 

Autor: Ana Cernescu, Managing Partner Accountess

ACCOUNTESS

 

Ne-am bucura ca Accountess să fie în primul tău gând atunci când ai nevoie de ajutor, informații sau lămuriri pentru orice subiect care ține de consultanță fiscală, management financiar-contabil sau domeniul resurselor umane. Responsabilul tău de cont este aici pentru a prelua aceste solicitări și pentru a veni, ajutat de o echipă de peste 50 de specialiști, cu cele mai eficiente și profitabile soluții.