Beneficii fiscale, avantaje fiscale, pârghii fiscale.
Sunt printre termenii cel mai des folosiți în cadrul ședințelor de consultanță cu toți clienții noștri. Și este natural căci una dintre cele mai importante funcții ale unei echipe de consultanță fiscală și financiară este să identifice acele pârghii fiscale care să se potrivească mănușă fiecărei companii în parte, indiferent de profil, indiferent de industria de care aparțin acestea.
Astăzi discutăm despre integrarea facilităților fiscale în cadrul unei companii și motivul pentru care acest proces se poate îndeplini cu succes doar alături de profesioniști.
Așa cum bine știm, există numeroase companii care ar putea beneficia de avantaje fiscale importante însă acest lucru nu se întâmplă în mod automat.
Motivul? Din lipsă de informații specializate, din lipsă de curaj de a aplica facilități fiscale care vin la pachet cu procese operaționale complexe, din lipsă de experiență a echipei de contabilitate și nu numai.
Iată câteva dintre cele mai importante facilități fiscale care pot face diferențe uriașe pentru afacerile în cadrul cărora sunt implementate:
Reduceri de impozit pentru profit reinvestit
Aici ne referim în mod principal la profitul investit în echipamente tehnologice, acesta fiind scutit de impozit. În aceasta categorie intră activele utilizate în activitatea de producţie şi procesare, activele reprezentând retehnologizare, calculatoare electronice şi echipamente periferice, maşini şi aparate de casă, de control şi de facturare, în programe informatice, precum şi pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse şi/sau achiziţionate, inclusiv în baza contractelor de leasing financiar, şi puse în funcţiune, folosite în scopul desfăşurării activităţii economice.
Deduceri pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, deosebit de importante pentru numeroase companii. Discutăm, în principiu, despre:
- Deducerea suplimentară la calculul rezultatului fiscal, în proporție de 50%, a cheltuielilor eligibile pentru aceste activități;
- Aplicarea metodei de amortizare accelerată și în cazul aparaturii și echipamentelor destinate activităților de cercetare-dezvoltare.
Stimularea capitalizării societăților prin acordarea unor reduceri a impozitului pe profit/ venitul microîntreprinderilor pentru companiile care au capital propriu pozitiv și în creștere în perioada 2021-2025. Desigur, există anumite condiții în care această facilitate se poate accesa.
Scutiri de taxe pentru venituri din dividende sau alte investiții în anumite condiții, spre exemplu în cazul companiilor de tip Holding.
Deduceri fiscale pentru cheltuieli legate de formare și educație profesională a angajaților. Și aici există posibilitatea de a beneficia de facilități fiscale pentru numeroase companii.
Facilități fiscale pentru educația timpurie. În acest caz, sumele suportate de angajator pentru plasarea copiilor angajaţilor proprii în unităţi de educaţie timpurie, în limita stabilită de acesta, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil, sunt considerate venit neimpozabil și sunt scutite și contribuții sociale cu respectarea a câteva condiții cumulative.
Companiile au posibilitatea de a reporta pierderile fiscale. Reprezintă o acțiune care poate ajuta o companie să își revină mai ușor după o perioadă în care a înregistrat pierderi fiscale iar procesul de integrare a acestei facilități nu este unul dificil.
Consolidarea fiscală pentru impozitul pe profit. Pe scurt, pierderile fiscale înregistrate de un membru al grupului în perioada aplicării sistemului de consolidare fiscală se recuperează din rezultatul fiscal consolidat al grupului. Membrii grupului își pun în comun rezultatele fiscale, urmând ca impozitul să fie datorat doar dacă rezultatul consolidat este pe plus, adică dacă există profit de raportat.
Deducerile fiscale acordate pentru sponsorizari, mecenate sau burse private. Și în aceste situații discutăm despre facilități fiscale de care numeroase companii pot beneficia iar integrarea acestor măsuri nu este dificilă acolo unde există experiență și siguranță în acest domeniu. Sunt instrumente utile însă fiecare vine la pachet cu o serie de procese prin care se integrează pentru beneficii maxime.
Desigur, procesul de integrare a facilităților fiscale nu este simplu însă alături de o echipă de consultanți fiscali și financiari cu experiență, devine perfect fezabil. Și poate face diferențe de la cer la pământ, de la business-uri care se îndreaptă în direcții neprofitabile sau, dimpotrivă, către creștere financiară stabilă.
Iată câteva aspecte importante de luat în considerare, în materie de facilități fiscale integrate corect:
– Este întotdeauna necesar ca primul pas să fie analiza eligibilității. Înțelegem de la bun început ce facilități fiscale sunt disponibile pentru fiecare companie în parte. Nu exista soluții universale în materie de pârghii de optimizare fiscală.
– Ținem cont de toate criteriile specifice de calificare pentru fiecare facilitate fiscală în parte.
– Ne asigurăm că putem respecta toate criteriile și regulile de funcționare a fiecărei facilități fiscale în parte.
– Implicăm experții fiscali potriviți pentru fiecare facilitate fiscală. Alegem să lucrăm cu profesioniștii ce dețin cunoștințe avansate despre legislația fiscală și cei care pot oferi orientare specifică în funcție de circumstanțele companiei.
– Informăm tot personalul implicat direct și indirect pentru că aplicarea unor facilități fiscale implică și un anumit grad de influențare a afacerii. Se evită erori administrative când înțelegem ce facilități fiscale sunt aplicate și cum putem să le respectăm în mod complet corespunzător.
– Urmărim orice modificare ce poate apărea în structura și în procesele contabile. Ținem cont de faptul că unele facilități fiscale vin la pachet cu ajustări necesare în structura contabilă a companiei, în arhitectura internă financiară a unei afaceri. Impactul poate fi foarte mare și pe paliere pe care un consultant fiscal și financiar cu experiență îl poate înțelege pe deplin, pe termen lung.
– Stabilim ce se modifică în procesele de raportare odată cu aplicarea unei facilități fiscale.
– Stabilim cum se modifică modul de înregistrare a tranzacțiilor după aplicarea unei noi facilități fiscale.
– Evaluăm modul în care facilitatea fiscală va modifica evidența contabilă pentru conformare deplină cu noile cerințe fiscale specifice la care ne vom raporta.
– Avem grijă ca toate structurile ierarhice să se sincronizeze cu toate cerințele noilor facilități fiscale.
– Avem grijă să monitorizăm situația la nivelul întregii companii pentru ca facilitățile fiscale aplicate să fie integrate complet și optim.
– Echipa de consultanță fiscală și financiară rămâne mereu la curent cu orice modificare legislativă care poate avea impact asupra unei facilități fiscale deja integrate sau în curs de integrare. Întotdeauna prevenim mai degrabă decât să remediem.
– Realizăm audituri periodice pentru că aceasta practică ne ajută să ne asigurăm că gestionam corect toate aspectele fiscale și financiare de care depinde bunăstarea pe termen lung a oricărei companii.
În mod cert, integrarea facilităților fiscale, de orice fel ar fi acestea, necesită atenție sporită la detalii, putere de viziune, colaborare strânsă cu toți profesioniștii implicați. Și, mai presus de orice, facilitățile fiscale au nevoie de o echipă puternică de consultanță fiscală și financiară care să își dovedească eficiența prin experiență solidă și printr-un portofoliu cât mai bogat.
Un aspect important pe care îl subliniem cu fiecare ocazie este că trebuie să înțelegem foarte clar faptul că facilitățile fiscale nu sunt trucuri magice pe care le scoatem din mânecă.
Indiferent ce câștiguri ar fi la mijloc, optimizarea fiscală nu trebuie să vină la pachet cu niciun risc pentru nicio companie. Iar această viziune pe care noi la Accountess o întreținem cu seriozitate este și motivul pentru care în portofoliul nostru sunt clienți care se bucură de succes și stabilitate, precum și de o reputație bună în relația cu ANAF.
Așadar, nu punem niciodată afacerile clienților noștri în pericol prin pârghii care se pot dovedi a face mai mult rău decât bine. Sfaturile noastre au grijă ca în prim-plan să fie în permanență conformarea cu legislația în vigoare, la pachet cu toate avantajele posibile, în limita a ceea ce este tangibil și benefic pe termen lung.
Iar beneficitatea pe termen lung reprezintă o viziune care pe noi ne caracterizează extrem de bine. Sa fii un bun consultant înseamnă să oferi cele mai bune sfaturi, nu pe moment, ci pe termen lung.
Ai nevoie să descoperi toată paleta de facilități fiscale de care afacerea ta poate beneficia? Dă-ne un semn și hai să ne cunoaștem. Completează formularul nostru de contact, lasă-ne câteva detalii despre cum te putem ajuta și un consultant Accountess te va apela în cel mai scurt timp pentru a stabili o primă întâlnire de cunoaștere și evaluare. Împreuna punem la punct integrarea facilităților fiscale potrivite, pas cu pas.
Succes maxim și afaceri pe profit!
Autor: Ana Cernescu, Managing Partner Accountess
Ne dorim să te ținem la curent cu cele mai noi informații din domeniul consultanței fiscale, financiare, de resurse umane și management financiar. Te invităm să ne urmărești pe Linkedin, pe Facebook. Astfel, rămâi la curent cu toate noutățile din domeniile fiscalității, zonei de finanțe pentru afacerea ta, precum și din zona de HR și salarizare.